Bouwen met bamboe in Krakau

Studenten en docenten van de major Architectuur hebben in Krakau deelgenomen aan de ECOWEEK. Ze deelden hun kennis over bouwen met bamboe en volgden workshops van andere architectuurstudenten.

De ECOWEEK is een internationale, non-profitorganisatie die mensen meer bewust wil maken van de huidige milieuproblemen, klimaatverandering en duurzaam bouwen. Het was de eerste keer dat Avans deelnam aan de ECOWEEK.

Stevige boog
De studenten van de minor Bouwen met bamboe gingen samen met andere Europese studenten architectuur aan de slag met bamboe. Ze bouwden een grote, constructief stevige boog die eenvoudig in te klappen is en zo eenvoudig vervoerd kan worden. Daarnaast volgden ze zelf diverse workshops.

Bouwmateriaal van de toekomst
De deelname aan de ECOWEEK kwam tot stand door docenten Michiel Smits en Gie Steenput. Steenput is overtuigd van bamboe als bouwmateriaal. ‘Het is hét bouwmateriaal van de toekomst. Het groeit sneller dan hout, het is sterker dan hout, het is milieuvriendelijk en goedkoop. Het enige probleem is dat we niet gewend zijn om ermee te werken. Daarom willen we zoveel mogelijk mensen in contact laten komen met bamboe.’

De studenten en docenten zijn voor komend jaar uitgenodigd in Kopenhagen en Como in Italië om ook daar hun kennis te delen over bouwen met bamboe. Kijk op Facebook voor de foto’s van de workshops.