Scriptie over lesbisch ouderschap wint 1.000 euro

Ilse Ultee heeft de JHS-Scriptieprijs 2014 gewonnen. Haar afstudeerscriptie over de rechtspositie van de ‘meemoeder’ werd door de jury als beste beoordeeld. Ze wint daarmee 1.000 euro.

‘Het overvalt me, ik had dit echt niet verwacht’, vertelt een geëmotioneerde Ilse. De prijs werd vrijdag uitgereikt op de Juridische Hogeschool in Tilburg. Een hele eer, vindt Ilse. ‘Deze prijs is een kroon op m’n studie. Dat vind ik heel bijzonder.’

Lesbisch ouderschap
‘Een origineel en actueel onderwerp met de nodige verdieping’, aldus de jury over de scriptie van Ilse.  Ze deed onderzoek voor de Rechtbank Oost-Brabant in Den Bosch naar de rechtspositie van de ‘meemoeder’. De positie van deze niet-biologische moeder van een kind van een lesbisch stel gaat ingrijpend veranderen na inwerkingtreding van een wetsvoorstel over lesbisch ouderschap. De meemoeder zal dan meer rechten krijgen.

Studieschuld aflossen
Wat Ilse precies gaat doen met de 1.000 euro weet ze nog niet. ‘Een deel zal ik gebruiken om op vakantie te gaan. Van het geld dat dan nog over is, kan ik misschien een deel van m’n studieschuld aflossen.’

Een eervolle vermelding was er namens de jury nog voor de andere genomineerden, Iliass Bouhdan en deeltijder Els Holdtgrefe-Goos. Volgens de jury zijn alle scripties van een hoog niveau.