Terug naar overzicht

Student beoordeelt student

Studenten Culturele en Maatschappelijke Vorming(CMV) uit Breda, keken misschien even raar op tijdens het assessment van hun ondernemingsplan. Niet alleen een docent zat aan de andere kant van de tafel klaar met een kritische blik, maar ook een Bossche student van Small Business & Retail Management(SBRM).

‘Studenten hebben de docenten van de andere academie bijgestaan als een soort side-kick’, vertelt docent Jan Derickx. ‘Vanuit het Avans Ondernemerscentrum kwam de vraag om studenten te leveren met kennis die advies konden geven en konden helpen met de beoordeling.’

Leeftijdsgenoten beoordelen
De Academie voor Ondernemerschap Marketing en Innovatie(AOMI) leverde vijf studenten aan Breda. Derdejaarsstudenten Lion Jeuken en Sanne Jans waren twee van de gelukkigen. Voor hen was het een mooie kans om vrijestudiepunten te behalen. Het was wel even wennen om aan de andere kant van de tafel op de docentenstoel te zitten. Sanne: ‘Het is best raar om leeftijdsgenoten te beoordelen. Toch werkt dit uiteindelijk erg goed, omdat je van een andere opleiding bent en veel kennis hebt.’

Ook Lion merkte in het begin nog wel wat terughoudendheid van de studenten. ‘Het is voor beide kanten even wennen maar uiteindelijk nemen ze toch veel van je aan, omdat ze merken dat je de theorie goed beheerst.’ Ze denkt dat de mening van een student juist toegevoegde waarde heeft ten opzichte van die van een docent. ‘Het ligt er maar net aan wat voor docent je hebt. Maar van een medestudent nemen ze sneller iets aan omdat je gelijkwaardiger bent dan een docent.’

Vervolg
Het experiment is aan beide kanten goed bevallen. Zowel de opleiding CMV in Breda als de studenten van SBRM uit Den Bosch zijn erg tevreden over de uitwisseling. Docent Jan Derickx ziet in ieder geval toekomst in dit soort uitwisselprojecten. ‘Nu is het erg goed gegaan maar niet alle studenten zijn geschikt voor zo’n uitwisseling. Gelukkig zijn er genoeg bekwame en gemotiveerde studenten te vinden bij onze academie.’

Meer lezen?