Meer meiden kiezen technische studie

Steeds meer meisjes kiezen voor een technische studie. In 2013 was het aandeel vrouwen in de technische instroom 20,6 procent blijkt uit cijfers van de Vereniging Hogescholen. In 2008 was dat aandeel nog 15,7 procent.

Ook Avans doet het goed als het gaat om vrouwen in het bèta/technisch onderwijs. Alleen de Hogeschool van Amsterdam en de Saxion Hogeschool tellen meer dames.

Goed nieuws, zegt Renske Overman, communicatieadviseur voor de Academie voor Bouw en Infra. Maar het kan altijd beter. ‘De aantallen in absolute zin zijn nog niet te vergelijken met het aantal jongens. Er is dus nog altijd werk aan de winkel.’

Meiden Techniekdag
Om vrouwen enthousiast te maken voor technisch onderwijs organiseert Avans vandaag in samenwerking met Stichting Meidendag de Meiden Techniekdag. De hele dag zijn er op diverse locaties activiteiten, presentaties en workshops.

Overman: ‘We vinden het van belang om aandacht te besteden aan het thema meiden en techniek. Meisjes zijn, méér dan jongens, erg gevoelig voor de vooroordelen rondom techniek en ICT. Daarom vermijden sommige meisjes een keuze in die richting op basis van verkeerde ideeën. Dat is erg jammer!’

Biobased sieraden
In Breda gaan de meiden biobased sieraden en nagellak maken. In Tilburg is er een workshop over zwaartekracht en luchtweerstand en testen ze een zelfgemaakte parachute. De Bossche meiden maken technische moodboards en maquettes.

Jean-Paul Poot

Helaas wel 4 jaar te laat...

2014-04-24 14:47:22