Ondernemerschap aanwakkeren met Harvard-methode

    De Harvard Business Case-methode is een beproefd recept op de Harvard University. De lesmethode moet nu ook Avansstudenten aanzetten tot meer ondernemerschap.

    Studenten krijgen met de nieuwe lesmethode vooraf een casus voor ogen. Ze verwerken de data en bedenken wat ze er mee kunnen. Tijdens een gezamenlijk college gaan ze met elkaar in discussie en komen ze onder de begeleiding van een docent tot een oplossing. De docent luistert goed naar wat er gezegd wordt en schrijft alles op het whiteboard.

    Studenten Commerciële Economie, International Business and Languages, Small Business & Retail Management en Advanced Business Creation in Den Bosch waren de eerste die op deze manier vrije studiepunten konden bemachtigen.

    Interactie
    Uit onderzoek van Harvard blijkt dat de methode leidt tot meer ondernemerschap. Mieke van Thiel, docent Commerciële Economie en betrokken bij het Avans Ondernemerscentrum, is erg tevreden over de nieuwe methode. ‘Het is mooi om studenten zo enthousiast te zien. Iedereen had zich voorbereid en tijdens de bijeenkomst werd er goed gediscussieerd.’ Het unieke aan de methode is volgens haar de onderlinge interactie tussen studenten. ‘De één roept iets en de ander reageert daar weer op. De casus wordt echt opgelost door de studenten zelf. Na afloop waren ze ook erg enthousiast.’

    Opleiden tot ondernemer
    In de toekomst zou de methode volgens Van Thiel ook door andere niet economische academies gebruikt kunnen worden. ‘Van de kunst tot zelfs de technische studies, meer studenten moeten zich opstellen als ondernemer.’

    Vrijdag 13 juni wordt dezelfde Harvard-case behandeld in Breda. Studenten die nog vrije studiepunten nodig hebben of mee willen doen voor wat extra ervaring kunnen zich tot 6 juni aanmelden bij ci.lommen@avans.nl

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    • Blij te lezen dat nu eindelijk na 5 jaar succesvolle toepassing van deze methode bij AAFM ook andere academies de kracht ervan inzien!