Bestuurskundestudent Europees kampioen judo

Sanne van Dijke, tweedejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch, is Europees kampioen judo geworden. Zij won de gouden plak in de categorie tot 70 kilo.

Op 19 en 20 september vond in Boekarest het Europees kampioenschap judo tot 21 jaar plaats. Judobond Nederland had hiervoor een sterke selectie afgevaardigd. Van Dijke werd bijgestaan door de hoofdcoach van Judoclub Berlicum, Jo Gevers.

Finale
De Nederlandse bereikte met gemak de finale door haar Roemeense, Italiaanse en Franse tegenstander uit te schakelen. In de finale wachtte een sterke tegenstander: wereldkampioen en regerend Europees kampioen Barbara Matic. De Kroatische judoka was niet van plan zomaar haar titel weg te geven. Dat zorgde voor een spannende en gelijk opgaande strijd. Beiden maakten wat fouten, maar het was de Kroatische die haar derde en beslissende straf opliep. De Europese titel voor Sanne van Dijke was een feit.

WK Miami
Eerder dit jaar werd Van Dijke al Nederlands kampioen. De EK-overwinning was voor Sanne haar achtste internationale toernooizege op rij. Haar volgende doel: het WK voor judoka’s tot 21 jaar op 25 oktober in Miami.