360° kijk op communicatie en imago

    Hoe zorg je ervoor dat de buitenwereld net zo denkt over jouw organisatie als jijzelf? Tom Spanjaard en Martin Vonk, docenten Advanced Business Creation (ABC) in Den Bosch hebben een nieuw model ontwikkeld om te kijken naar communicatie en imago van organisaties.

    ‘Een organisatie heeft een beeld van zichzelf. De buitenwereld heeft ook een beeld van de organisatie. In een ideale wereld liggen die twee zo dicht mogelijk bij elkaar’, vertelt Spanjaard. ‘In een wereld met social media en mond-tot-mond reclame, zijn de lineaire modellen van jaren geleden niet meer houdbaar. Ik was al lang ontevreden over de modellen die er waren. Dan moet je zelf met iets nieuws komen.’

    Het 360° DOFIR-model


    Fuzzy touchpoints

    De docenten ontwikkelden het ‘360º DOFIR-model’. Daarin is een grote rol voor nieuwe vormen van communicatie mét en tussen klantgroepen; de zogenaamde fuzzy touchpoints. Vonk: ‘Communicatie is steeds meer ‘fuzzy’. Dit alles vraagt om een nieuw begrip van identiteit, imago en reputatie.’

    Gevoel van medewerkers
    Het imago van een organisatie is tegenwoordig meer afhankelijk van het gevoel dat de medewerkers hebben. Als dat niet aansluit bij de visie van de baas, straal je niet het gewilde imago uit, stellen Vonk en Spanjaard. ‘De veranderingen betekenen voor organisaties dat de manier waarop imago en reputatie worden beïnvloed ook veranderen. Ons model helpt bij het begrijpen van identiteit, imago, reputatie in de wereld van nu.’

    De ABC-docenten schreven het artikel voor de Katowice University of Economics in Polen. Volgend jaar wordt het gepubliceerd in het boek Modern Marketing for Non-Profit organizations. ‘Heel leuk dat we gevraagd zijn om dit te schrijven en een eer dat het ook gepubliceerd gaat worden’, aldus Spanjaard.

    Het artikel is online te lezen.

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.