Docent wint 2.500 euro voor onderzoek binnenklimaat

Lisje Schellen, docent bouwfysica aan de Academie voor Bouw & Infra (AB&I), heeft de B.J. Maxprijs 2014 gewonnen. Aan de prijs is een bedrag van 2.500 euro verbonden.

Schellen wint de prijs voor haar onderzoek naar de thermische comfortbeleving van mensen in gebouwen. Ze doet het onderzoek naar het binnenklimaat met de vakgroep Humane Biologie van de Universiteit van Maastricht. De docent onderzocht daarin de verschillen tussen mensen in warmtebeleving.

Effect op productiviteit
Uit haar onderzoek blijkt onder andere dat vrouwen het eerder koud hebben dan mannen. Deze verschillen tussen personen zijn zo groot dat dit een effect heeft op het comfort, productiviteit en energieverbruik per individu. Schellen: ‘Alle regelgeving gaat uit van een standaard persoon, de jongvolwassen man. Maar de verschillen tussen mensen zijn zo groot dat productiviteit eronder kan lijden als de thermische omstandigheden niet goed zijn.’

Verwarmd toetsenbord
De docent stelt voor om beter in te spelen op het individu. Ze denkt daarbij aan een bureau, muis of toetsenbord met verwarmingselementen. ‘In vliegtuigen en auto’s is persoonlijke klimaatregeling heel gewoon, waarom dan niet in gebouwen?’

Samen met een onderzoeksgroep werkt Schellen aan Maastricht University. Ze combineert bouwkundige en fysiologische/biologische kennis, wat nieuw is in deze onderzoekswereld. Eerder ontving ze als eerste Nederlander de Young Scientist Award.

De B.J. Maxprijs wordt jaarlijks uitgereikt door  TVVL Platvorm voor Mens en Techniek aan een persoon, samenwerkingsverband of een instelling die een bijzondere prestatie heeft verricht op het gebied van kunstmatig binnenklimaat in gebouwen.

Meneer de Tandarts

De gevel is ook belangrijk, maar daar gaat dit niet over meneer Smits van Oyen... Prachtig dat motiverende jonge professionals op zo een manier worden gestimuleerd en mooi dat hier verslag van word gedaan! Trots dat ik college van haar heb!

2014-11-05 21:43:13

Meneer de Tandarts

Beste meneer Wilbert Smits van Oyen, Uw LinkedIn-profiel leert mij dat u toevallig CO2-indicators verkoopt. Als onafhankelijk adviseur zou ik u daarom dan ook graag adviseren driemaal daags uw tanden te poetsen met Sensodyne Proglasur.

2014-11-05 21:40:03

Wilbert Smits van Oyen

Thermische comfortbeleving is belangrijk. Minstens zo belangrijk is om je af te vragen of er voldoende wordt geventileerd. De CO2 concentratie is een goede indicator voor de luchtkwaliteit en met een CO2 indicator kun je dit meten en monitoren!

2014-11-05 17:00:04