Schrijf mee voor de rechten van de mens

Amnesty International organiseert jaarlijks een internationale schrijfactie. Duizenden brieven worden er geschreven voor de rechten van de mens. Avansstudenten kunnen zich opgeven voor de actie.

10 december is de verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Overal ter wereld worden die dag brieven geschreven aan mensen die onterecht gevangen zitten. Studenten kunnen vanaf woensdag 3 december tot en met 10 december een bijdrage leveren door een brief te schrijven.

Brieven schrijven
In groepsvorm of individueel kun je een brief schrijven aan bijvoorbeeld Chelsea Manning die geheime regeringsgegevens lekte naar Wikileaks. Ze werd veroordeeld tot 35 jaar gevangenisstraf.

Of schrijf een brief voor Moses Akatugba. Hij was zestien toen hij in november 2005 werd gearresteerd. Moses zou zo’n 650 euro en drie telefoons hebben gestolen. Hij zat acht jaar in de gevangenis toen op 12 november 2013 de rechtszaak tegen hem begon. Het enige bewijs tegen Akatugba is een na marteling afgedwongen bekentenis en de getuigenis van het slachtoffer.

24-uurs marathon
Op 10 december wordt er door Amnesty International de 24 uurs-schrijfmarathon gehouden. Ook de brieven die door studenten zijn geschreven worden die dag verzameld. Je kunt jouw brief opsturen naar het regiokantoor Brabant/Limburg: ’t College 13, 4611 EJ in Eindhoven.