Shell, Google en Unilever favoriete werkgevers hbo’ers

Studenten vinden de centen minder belangrijk dan de inhoud van hun toekomstige baan, zo blijkt uit onderzoek van First Employers. Een meerderheid is het er over eens dat doorgroeien binnen een bedrijf, net als een fijne sfeer op de werkvloer voorgaat op een flinke salarisstrook.

Andere overwegingen voor een baan die ook belangrijk worden gevonden zijn: de woon- en werkafstand, het imago van de werkgever en maatschappelijke betrokkenheid. Op de laatste plek komt een auto van de zaak.

Mannen vs vrouwen: favoriete werkplek
Qua ideale werkplek blijken de mannen het liefst voor Shell te willen werken. De vrouwen hebben het bedrijf op de negende plaats gezet. En waar Unilever de winnaar is bij de vrouwen, staat het voedingsmiddelenconcern bij de mannen op een achtste plaats. Zes van de tien bedrijven staan zowel bij de mannen als bij de vrouwen in de top tien. De algemene top drie onder hbo-studenten is Shell, Google en Unilever.

Startsalaris
Ook is er onderzocht wat afgestudeerden een schappelijk startsalaris vinden. De gemiddelde hbo’er vindt €2.296 een prima salaris. Academici hopen op wat meer geld elke maand op hun bankrekening en zijn tevreden met een startsalaris van €2.432.

Het onderzoek van First Employers werd gehouden onder lezers en voormalige lezers van Memory Magazine. In totaal zijn 1.108 studenten en net-afgestudeerden bevraagd.