Avansstudenten lanceren Erfgoed Breda-app

Een app die wandelroutes op maat uitstippelt langs de vele bezienswaardigheden die Breda te bieden heeft. Zes Avansstudenten ontwikkelden de Erfgoed Breda-app in opdracht van gemeente Breda. Gisteren werd de applicatie gelanceerd.

‘We hebben de eerdere samenwerkingen met Avansstudenten als erg prettig ervaren, dus dat smaakte naar meer’, vertelt Selçuk Akinci, wethouder van Erfgoed en Cultuur. ‘Vorig jaar is er door studenten met succes een app gelanceerd over braakliggende terreinen. De website van Erfgoed Breda was aan modernisering toe en dat leek ons wel een uitdagende opdracht voor de studenten.’

Wandelen door ‘Bezet Breda’
Met de Erfgoed Breda-app kunnen bezoekers en inwoners van de stad een eigen wandelroute samenstellen. Je bepaalt zelf het beginpunt, de afstand en de attracties die je wilt zien. Er zijn verschillende thema’s, tijdperken en categorieën waar je je wandeling op kunt afstemmen: ‘Adel’, ‘Bezet Breda’, ‘Ooit’, ‘Religie’ en ‘Ontwikkeling’. Alle bezienswaardigheden zijn met naam en toenaam op de wandelroute op je telefoon te zien. Ook zit er een achtergrondinformatie pop-up gekoppeld aan elke locatie.

De zes vierdejaarsstudenten Informatica, Technische Informatica en Communicatie en Multimedia Design Berry, Patrick, Thomas, Twan, Peter en Marcel hebben een halfjaar gewerkt aan de applicatie. Dit deden ze tijdens hun minor Mobile App Development. ‘We liepen af en toe wel tegen wat problemen aan, maar dat is programmeren: fouten maken en weer oplossen. We zijn ontzettend trots op het eindresultaat’, vertelt Peter.

app_max
Up-date
De Erfgoed Breda-app is na de lancering overgedragen aan de gemeente Breda. Ondanks dat de minor van de studenten tot een einde is gekomen blijven de studenten wél nadenken over mogelijke uitbreidingen van hun project. ‘Misschien een fietsroute toevoegen, de applicatie in meerdere talen vertalen voor toeristen of een tabletversie maken’, stelt Marcel voor tijdens de presentatie voor aan de wethouder van Erfgoed en Cultuur. ‘We zouden er best aan verder willen werken, maar het neemt wel ontzettend veel tijd in beslag’, vertelt Thomas. ‘Het ligt eraan wat er tegenover staat.’

‘De prachtige verhalen achter de attracties van Breda zijn nu voor iedereen binnen handbereik’

Door middel van een poster en de speciale website wordt de app zoveel mogelijk gepromoot. ‘De prachtige verhalen achter de attracties van Breda zijn nu voor iedereen binnen handbereik. Met de applicatie zitten alle verhalen nu in je telefoon. We zijn er enorm blij mee’, aldus wethouder Akinci.

De app van Erfgoed Breda kan via Google Play en Windows gratis worden gedownload. Apple gebruikers moeten nog even wachten. De applicatie wordt daar zo snel mogelijk geüpload.

Paul Lindelauf

handig voor de nieuwe burgemeester

2015-01-15 23:28:53