Is oud-Avansstudent grote Breivik-fan?

De man achter een aantal fansites rondom de Noorse terrorist Anders Breivik lijkt een oud-Avansstudent. Dat schrijft Elsevier op basis van een onderzoek van het Noorse weekblad Morgenbladet.

Maandenlang was Morgenbladet op zoek naar de drijvende kracht is achter elf Breivik-fansites en social media-kanalen. Ze troffen hem aan in Amerika maar de Nederlander studeerde volgens het Elsevier tussen 1999 en 2003 aan Avans in Den Bosch.

In 2011 pleegde Anders Breivik een bomaanslag in Oslo en richtte vervolgens een bloedbad aan op het Noorse eiland Utøya waarbij hij in totaal 77 mensen doodde. Met de aanslagen vroeg hij aandacht voor een manifest dat een aanklacht vormt tegen de Europese Unie en de sociaaldemocratie.

‘Angus Thermopylae’
Breivik heeft op internet vele bewonderaars, waaronder ‘Angus Thermopylae’. Hij beheert elf sites waaronder The Commander Breivik Report, dat schrijft over de terrorist als ware het een held is. Volgens de Noorse krant zou dit een 36-jarige Nederlander zijn, die in Den Bosch studeerde en 2008 verhuisde naar Amerika.

Nog geen onomstotelijk bewijs
Het Noorse blad heeft nog geen onomstotelijk bewijs gevonden dat het om de Avans-alumnus gaat en heeft daarom zijn naam nog niet gepubliceerd. Wel heeft zich een tipgever gemeld die brieven van “Angus” en Breivik aan elkaar doorspeelde. Zij bevestigt dat het gaat om de Nederlander. Ook maakt hij volgens het weekblad geen gebruik van technische mogelijkheden om zijn onschuld te bewijzen.