Sluiproutes naar basisbeurs

Wie aan een opleiding wil beginnen en toch nog een basisbeurs wil krijgen, moet slim zijn. Een van de mogelijkheden is het inschrijven voor de februari-instroom. Dat is nog mogelijk bij Avans en kan studenten duizenden euro’s schelen.

Studenten die zich inschrijven voor 1 september 2015, hebben nog recht op een basisbeurs voor de rest van hun studie. Bij Avans sluit de februari-instroom op 1 februari. Wie gebruik wil maken van dit trucje om het leenstelsel te omzeilen moet dus vooral snel zijn want de inschrijvingen sluiten zondag al. Om je in te schrijven heb je wel een havo of vwo diploma nodig, dus het trucje geldt alleen voor mensen in een tussenjaar.

Verschillende inschrijfmomenten
Sommige universitaire opleidingen hebben ook verschillende inschrijfmomenten per jaar. Daar kun je bijvoorbeeld midden in de zomervakantie, op 1 augustus, met je masteropleiding beginnen. Of desnoods een half jaar eerder, zo meldt het Hoger Onderwijs Persbureau.

De basisbeurs wordt per 1 september 2015 afgeschaft. Wie dus een maand eerder begint te studeren, heeft er voor de duur van zijn opleiding recht op. Dat kan vooral geneeskundestudenten veel geld schelen: hun masteropleiding duurt immers drie jaar.

‘Maas in de wet’
Begin december was dit al bekend. Studentenclubs lobbyden bij hun onderwijsinstelling om zo’n manoeuvre mogelijk te maken. De Utrechtse studentenvereniging Vidius kwam er ook achter en zij heeft een bericht verspreid over de ‘maas in de wet’. ‘Het is voor aankomende studenten de laatste kans om een enorme studieschuld te ontlopen’, zegt voorzitter Isabelle Beelen, die de truc onlangs ontdekte.

Meer dan tienduizend euro
Voor studenten op kamers is de basisbeurs 3.400 euro per jaar. Een geneeskundestudent bespaart dus meer dan tienduizend euro met een vroege inschrijving.