Wie heeft de CMD-docent vermoord?

Als Sherlock Holmes met handschoenen, haarnetje en kladblok een plaats delict onderzoeken. Het was donderdag te beleven tijdens de FreeSpace-expositie van de opleiding Communicatie en Multimedia Design in Breda.

‘FreeSpace is elke keer één groot feest’, vertelt docent Wander Eikelboom. Er wordt in deze week hard gewerkt. Ik merk dat studenten meer energie krijgen als ze losgelaten worden in hun creativiteit. Er wordt op deze manier veel meer uit ze gehaald. Ik zou willen dat het elke week FreeSpace was, maar dat blijft helaas een droom.’

FreeSpace is een project voor eerste- en tweedejaarstudenten waarin ze volledig vrij zijn. Docenten presenteren een onderwerp waar studenten zich voor kunnen inschrijven. Eenmaal ingedeeld krijgen ze de kans om binnen het kader alles helemaal zelf in te vullen en te experimenteren.

CMD-docent vermoord
‘Voor onze FreeSpace opdracht hebben we een plaats delict in scene gezet. Er is een CMD docent vermoord. Het is aan medestudenten en docenten om de moord op te lossen’, legt tweedejaarsstudent Eva Heerdink uit. ‘Met behulp van sporen, verhoren op video en profielen van verdachten kan het mysterie worden opgelost. Ik beschouw FreeSpace niet als een schoolweek. Het is een week vol gezelligheid en creativiteit.’

FreeSpace_4

Lichamelijke domino
Emotieherkenning, hartslag, hersengolven en geluiden zijn een aantal triggers van de Digital Domino: the body of the audience. Er wordt bij elk onderdeel met behulp van digitale schakels metingen gedaan aan het lichaam. ‘Bij de ene opdracht moet je met hersengolven een object op een computer verplaatsen, bij de andere opdracht moet je je hartslag gedurende een minuut onder de 75 zijn wil je naar de volgende opdracht kunnen’, licht de eerstejaarsstudent Joris Wijnen toe.

FreeSpace_2FreeSpace_1

Muzikale hersenen
Hoe klinken je hersenen? Dat wordt getest bij het Jos’ Untitled Interactive Sound Experiment oftewel J.U.I.S.E. Tijdens de expositie wordt een film getoond die verschillende emoties losmaakt bij de testpersonen. De hersenactiviteit wordt gemeten en omgezet in digitale signalen. Deze digitale signalen worden direct vertaald naar geluiden. Het resultaat: een origineel concert.

FreeSpace_3

Bij Wearable technology of e-fashion kan je met een combinatie van sensoren en bewegingen muziek maken. En je eigen held samenstellen is mogelijk bij Hero by design. Tijdens deze presentatiedag worden de FreeSpace projecten beoordeeld. Studenten kunnen hiermee een studiepunt verdienen. ‘Als ze alles weer hebben opgeruimd tenminste’, lacht Eikelboom.

FreeSpace_5

Marit

Leuk, origineel artikel! Goed geschreven. Vernieuwend.

2015-02-04 17:05:01

gie steenput

enorm leuk - waar kan ik hier meer van te weten komen?

2015-01-31 18:04:59