Bezetters moeten Bungehuis verlaten

De studenten die het Bungehuis van de Universiteit van Amsterdam bezetten, moeten het pand verlaten. De rechter besliste donderdagavond dat het gebouw ontruimd mag worden.

Naar alle waarschijnlijkheid gaat de ontruiming van het pand vrijdagochtend plaatsvinden, aldus het Hoger Onderwijs Persbureau. De bezetting van het Bungehuis in de binnenstad van Amsterdam is niet proportioneel en is te hinderlijk voor het onderwijs en onderzoek aan de universiteit, oordeelt de rechter.

Dwangsom
Een deel van de bezetters besloot donderdagavond te blijven zitten. Degene die weigeren te vertrekken, moeten gezamenlijk een dwangsom van duizend euro per dag betalen. Die kan oplopen tot een maximum van 25.000 euro.

Concrete toezeggingen
De actievoerders wilden het pand niet verlaten zonder concrete toezeggingen van het bestuur over meer democratie en transparantie.’Er zijn gisteravond mensen weggegaan, omdat ze geen strafblad willen. Maar er zitten nog steeds voldoende binnen’, vertelt één van de nog aanwezige studenten tegen universiteitsblad Folia. ‘Ik zit hier nog steeds om dezelfde redenen. Daar doet de uitspraak van de rechter geen afbreuk aan.’

Een week bezet
Sinds vrijdagochtend 13 februari hield een groep van tientallen studenten het Bungehuis van de UvA bezet. De actievoerders eisen onder andere meer inspraak in belangrijke beslissingen en een gekozen college van bestuur.