Rookverbod massaal genegeerd

Het rookverbod dat sinds begin 2015 geldt op Avans Den Bosch, wordt massaal genegeerd. Een hele maand stond er een beveiliger voor de deur van de Onderwijsboulevard om rokers te corrigeren. Nu de beveiliger is verdwenen, lijkt alles weer als vanouds.

Sinds 2015 geldt er op de Onderwijsboulevard een algemeen rookverbod. Roken naast de ingang van het gebouw mag sindsdien niet meer. De beveiliger verwees studenten en medewerkers naar de rookpaviljoens in de kelder en bij de noodgebouwen. De meeste studenten rookten liever een paar meter verder op de stoep. Maar ook zij staan nu weer gewoon naast de ingang.

Handhaven
De Bossche conciërges proberen het verbod nu te handhaven. Regelmatig lopen ze naar buiten om studenten te wijzen op alternatieven. ‘Maar ik kan m’n kont niet draaien of ze staan er weer’, vertelt hoofdconciërge Frank de Brouwer. Het is volgens hem geen optie iemand continu de rokers in de gaten te houden.

rookverbod3-max

Afzetting
Vanaf deze week zal er een lint gespannen worden dat studenten en medewerkers duidelijk moet maken dat er niet gerookt mag worden bij de ingang. De Brouwer: ‘We proberen het te visualiseren. Hopelijk helpt dat en vinden de studenten de weg naar de rookruimte in de kelder en bij de noodgebouwen.’

rookverbod1-max

Veiligheidsmedewerkers
Bij de Hogeschool Rotterdam worden in het nieuwe studiejaar de rookregels aangescherpt. Om alles in goede banen te leiden, gaat de hogeschool veiligheidsmedewerkers inzetten. Zij zien erop toe dat studenten en medewerkers alleen roken op de plekken waar dat is toegestaan. Daarnaast zullen ze mensen aanspreken op ongewenst gedrag zoals het achterlaten van rommel in de kantines.

Een Rotterdamse student die zich ‘ongewenst’ blijft gedragen loopt het risico op sancties. Om welke sancties het dan gaat is nog niet bekend.

Cocinero

Rokers moet je straffen ze luisteren niet , alleen naar hun verslaving , andere interesseert ze niet.

2015-02-05 19:03:16

arthur van der Molen

Ondank alle goede voornemens is bij de verschillende gebouwen van de Hogeschool Rotterdam is roken overlast nog steeds niet opgelost. Aantal mensen storen zich er behoorlijk aan en op het interne discussie medium Yammer komt het aan de orde

2015-02-05 08:48:59

oud student

Boetes, schorsingen? Zou zoiets misschien moeten worden ingevoerd? Er is al een rookpavaljoen en een naast de ingang plaatsen zal waarschijnlijk niet veel meer helpen. Maar wel zielig dat ze verboden negeren (ook docenten).

2015-02-05 03:50:37

F

mag worden. Waarom geen apart rookpaviljoen rechts naast de ingang? Bij de JHS in Tilburg houdt iedereen zich aan de rookzone en hoeft niemand door de groep rokende studenten en docenten.

2015-02-04 16:33:14

F

Begrijpelijk, dat er wat aan de grote groep rokers wordt gedaan. Er zijn kennelijk genoeg mensen die hier last van hebben. Tegelijkertijd verplaats je het probleem alleen maar naar in dit geval de voorliggende stoep - openbare ruimte waar wel gerookt

2015-02-04 16:32:00

Student Den Bosch

En terecht ik ben een laatste jaars student en ergerde me altijd zo erg aan als ik de school binnen liep eerst door een rook wolk moest.. Blij dat Avans er wat aan doet

2015-02-04 16:28:19

willem

Altijd hetzelfde liedje met die rookverslaafden. Stank en een verkeerd voorbeeld geven want zien roken doet roken. Ze verpesten het voor zichzelf. Net zo lang tot er een algeheel rookverbod komt. Alleen zeer strenge regels houden hen in toom.

2015-02-04 16:01:28