‘Verbeter de wereld, schaf de democratie af’

‘Ik dacht altijd, ik ga de wereld verbeteren. Maar op een lange reis door China kwam ik er achter: ga eerst jezelf maar eens in balans brengen,’ aldus Kees Berg, student Bedrijfskunde MER. Hij trapte maandagavond de speciale lezingen over persoonlijk leiderschap namens Avans Flow af.

Wat volgens Kees belangrijk is, is om mentaal, fysiek, emotioneel én spiritueel sterk in het leven te staan. ‘Als je niet weet wie je bent, dan kun je geen gelukkig leven leiden.’ Hij vindt dan ook dat mensen educatie op maat moeten hebben. ‘We zijn allemaal individuen. Dat iets goed is voor de meerderheid van de mensen, wil niet zeggen dat het goed is voor jou.’

Geen democratie
Kees vindt daarom dat landen, maar ook bedrijven geen democratie (de meerderheid regeert) moeten zijn, maar een sociocratie (de medemens regeert). In dit leefmodel wordt er niet door de meerderheid beslist, maar gaat een besluit alleen door als niemand een goed beargumenteerd bezwaar heeft.

Kees denkt dat sociocratie, ook wel kringorganisatie, op de werkvloer goed zou zijn. ‘Er staat geen baas boven je, iedereen denkt mee en brengt ideeën in. Daardoor voelen mensen zich gewaardeerd. Je verhoogt de productiviteit, creativiteit en het eenheidsgevoel. Mensen willen hierdoor werken.’

Wakker schudden
Hij vindt dat mensen hun leven te moeilijk maken. ‘Ik wil mensen wakker schudden en vertellen hoe het ook anders kan. Vertellen hoe je je leven anders kunt invullen.’ Kees kwam via school in contact met Avans Flow. ‘Ik merk dat ik het moeilijk vindt om in het huidige systeem mee te draaien. Het doet niet zoveel voor mijn ontwikkeling. Flow biedt handvaten om het leven meer zin te geven. Ik hoop dat ik met mijn lezing mensen inzichten kan geven en ze aan het denken zet.’

Kees vertrekt deze maand voor onbepaalde tijd naar Mexico. Daar zal hij in een commune wonen om meer te leren over de sociocratische manier van leven. Kees’ lezing zelf bijwonen? Maandag 9 februari komt hij in Den Bosch. De data van de overige sprekers kun je hier vinden.

Anonymous

Democratische bedrijven? Nog nooit een gezien, meestal zijn die hierarchisch. Bedrijven en landen zijn ook heel erg verschillend, voornamelijk in schaal. Verder is deze post zodanig inhoudloos en nietszeggend dat het me doet denken aan Deepak Chopra.

2015-02-04 10:54:44

Henk

In een maatschappij waarin iedereen een mening heeft lijkt me dat dit leidt tot weinig beslissingen...

2015-02-03 14:47:44

Wim

wie bepaald wat een goed beargumenteerd bezwaar is? de meerderheid?

2015-02-03 13:09:47