11 procent studenten gebruikt breindoping

Elf procent van alle studenten heeft wel eens breindoping gebruikt om studieprestaties te verhogen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau No Ties in opdracht van NOS op 3.

Met name Ritalin blijkt erg populair onder studenten. 60 procent van de gebruikers heeft wel eens het ADHD-pilletje gebruikt, 35 procent snoof een lijntje Speed, 14 procent slikte Adderall, 9 procent gebruikte Modafiniel en 8 procent gebruikte iets anders.

‘Alles mateloos interessant’
Vooral bij studenten met concentratieproblemen lijken de middelen te werken, zo blijkt uit het onderzoek. ‘Alles wat je vasthoudt is mateloos interessant’, vertelt student Bernd tegen NOS op 3. ‘Zelfs middeleeuwse politiek wordt ineens hartstikke leuk.’

Betere concentratie
68 procent zegt zich beter te kunnen concentreren, bijna de helft blijft langer wakker en bij 30 procent van de gebruikers blijft de stof beter hangen. Een deel van de gebruikers ondervindt negatieve effecten zoals slapeloosheid, hoofdpijn en duizeligheid.

Trillend been
Niet iedereen is lovend over de pepmiddelen. Student Jens ziet het niet als wondermiddel. ‘Het werkt bij mij bijna drie uur, daarna trilt mijn been te veel van onrust, dus moet ik stoppen met leren.’ De Radboud Universiteit doet onderzoek naar het gebruik van Ritalin en de gevolgen daarvan. NOS op 3 verslaggever Sanne probeerde een pilletje.