120 studenten Advanced Business Creation en 80 studenten van de vergelijkbare opleiding van de Erasmus Hogeschool uit Brussel waren afgelopen week te gast bij Avans Den Bosch. Tijdens de uitwisseling brainstormden ze gezamenlijk voor de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).
De NPO heeft wel behoefte aan wat innovatieve ideeën voor de toekomst. Hoe kan het zich staande houden tussen Netflix, Videoland en HBOgo? Studenten bedachten in internationale teams van Belgen en Nederlanders diverse innovaties voor de publieke omroep.
Ninja-nieuws
De groep van ABC’er Milou Sampers richt zich op de jongere doelgroep. ‘En dan niet die van de NPO. Die verstaan onder jongeren iedereen tot en met 50 jaar. Wij richten ons op mensen tot maximaal 34 jaar.’ Ze denken dat ‘ninja-nieuws’ het journaal aantrekkelijker kan maken voor de jonge doelgroep. ‘Nieuws van maximaal 15 seconden tussen programma’s door.’
Moppen tappen
Bij een andere groep is er een heftige strijd Nederland-België bezig. ‘Hoe noem je een Belg met meer dan één hersencel? Zwanger!’ De Nederlanders schudden de moppen zo uit de mouw. ‘Wat is een wedstrijd zonder winnaar?’, poogt een van de Belgen. ‘Een Nederlandse wedstrijd!’ De groep bedenkt een portal waarbij je als kijker je eigen pakket kunt samenstellen. ‘Je laat weten wat je interesses zijn en daarna kun je je eigen pakket samenstellen en kijken.’
Vervolg
Volgend studiejaar komt er waarschijnlijk een vervolg op de uitwisseling. Deze keer zullen de ABC-studenten richting Brussel reizen.
Punt. Of had jij nog wat?