Studenten onderzoeken: Is bier de redding voor Abdij van Berne?

De Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther heeft het financieel lastig. Om inkomsten te genereren gaat de abdij na honderd jaar weer bier brouwen. Een groep studenten Small Business & Retail Management (SBRM) in Den Bosch zocht uit hoe het bier het beste verkocht kan worden.

Het is een beproefd concept voor een abdij: bier brouwen om inkomsten te genereren. De Abdij van Berne stopte ongeveer honderd jaar geleden met het brouwen van het gele goud. De brouwers doken de archieven in en vonden grondstoffen voor twee biersoorten: een blond en een dubbel bier.

adbijSBRM-max

Speciaalbier is populairder dan ooit maar hoe zet je juist dan een goed biertje in de markt? Tweedejaarsstudenten SBRM Carlijn van Straten, Pauline Jansen, Lonneke van Bleijswijk en Floor Verberkt voerden een distributieonderzoek uit voor de kloosterorde van de abdij: de Norbertijnen.

Redding van de abdij?
Kan bier een abdij redden? Jazeker, denkt Carlijn. ‘Kijk La Trappe in Berkel-Enschot. Dat trappistenbier is ontzettend populair.’ In de hype van speciaalbieren is het wel noodzakelijk om je biertje goed in de markt te zetten. ‘Speciaalbier is hip, er is veel vraag naar. Dat betekent dat het verhaal achter het bier extra belangrijk wordt.’

abt Denis Hendrickx foto: Facebook

Abt Denis Hendrickx. Foto: Facebook

Waarde toevoegen
De abdij is de oudste in haar soort, dat is volgens de studenten een belangrijk verkooppunt. Carlijn: ‘Je moet waarde toevoegen aan het bier. Door het verhaal te vertellen via een foldertje aan het bier vast, een apart glas of een lederen viltje.’

Inspirerend
De studenten presenteerden hun plannen in de abdij aan de vrijwilligers en aan abt Denis Hendrickx. Floor: ‘Ze vonden het erg inspirerend. De keuze ligt bij hun wat ze met onze plannen doen.’

Op dit moment wordt het bier gebrouwen. Een blond bier de Norbertijn genaamd en de Prior een dubbel bier. Liefhebbers kunnen het alvast bestellen in de abdijwinkel.