Wat je niet mag missen op Bossche kunstfestival Shine

Een brug van kilometers tape, biechten in een modern jasje en film kijken in een zeecontainer. De eerste editie van het Bossche kunstfestival Shine gaat vandaag van start. Een paar hoogtepunten op een rij.

Shinetape2-max Kilometers tape
De grote blikvanger van het festival is de installatie ‘Tape’. Ongeveer dertig kilometer aan tape vormt een gigantische cocon van het Oostenrijks kunstenaarscollectief Numen waar je doorheen kunt lopen. Avansstudenten hielpen de afgelopen weken mee met het plakken van de tapebrug. Eerder was de installatie te zien in Tokyo, Parijs en Berlijn.

Shinetoren-maxTwilight Tower
Ongeveer twintig op elkaar gestapelde zeecontainers torenen boven het festivalterrein uit. In de Twilight Tower zijn doorlopend diverse films te zien waaronder films van studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost.

Shinebiecht-max Modern biechten
Anoniem je grootste blunder en fouten opbiechten kan met de biechtstoel-app, ontwikkeld door tweedejaarsstudenten Communication & Multimediadesign in Den Bosch. ‘Met onze app kun je via een spraakopname anoniem je opbiechten’, aldus een van de studenten. De biechten zijn tijdens het festival te horen in een koepeltent in de vorm van een ei. ‘Binnenin zijn alle spraakopnames te horen. Door je fouten uit te spreken en ze vervolgens in het ei achter te laten, loop je herboren het ei uit.’

Orange Skyline
Veel dj’s, zoals Ben Penn en Nuno dos Santos sieren het programma van Shine. Maar ook bij de liefhebbers van ouderwetse gitaarmuziek kunnen de voetjes van de vloer. Bijvoorbeeld bij de Groningse indie-band Orange Skyline, die staat donderdagavond op het podium.

Het Shine festival vindt plaats tot en met zondag 17 mei op de Onderwijsboulevard in Den Bosch. Het grootste gedeelte van het festival is gratis toegankelijk. Voor specials en films moet je een kaartje kopen.