Zes vacatures voor docenten staan er open bij de opleiding Advanced Business Creation (ABC) in Den Bosch. Aanleiding om de sollicitatieprocedure op de schop te gooien. Een groep studenten en het gehele docententeam kiest wie er doorgaan naar de tweede ronde.
Normaal gesproken voert de opleidingscommissie de sollicitatiegesprekken. Sollicitanten voeren één-op-één gesprekken met de commissie en die beslist wie er door gaat naar de volgende ronde. In de nieuwe vorm worden de sollicitanten in vijf rondes langs diverse docenten en studenten geleid die elk eigen opdrachten en vragen klaar hebben liggen.
Nauwe band belangrijk
Eerstejaars ABC-student Lieve op den Buijsch is één van de zes studenten die de nieuwe docenten mocht bevragen. ‘Ik vind het erg belangrijk om betrokken te worden bij het kiezen van nieuwe docenten. Zeker omdat de nauwe band tussen studenten en docenten erg belangrijk is bij onze opleiding.’ Vierdejaarsstudent Julia de Kam sluit daarbij aan. Ze denkt dat deze sollicitatievorm bij meer opleidingen ingevoerd zou kunnen worden. ‘Het is belangrijk om de mening van studenten hierin mee te nemen. En niet alleen van docenten die denken dit is wat studenten willen.’
Bijzondere ervaring
Voor de studenten is het een bijzondere ervaring. ‘Hoe zien de sollicitanten jou? Benaderen ze je als student of laten ze mij aan het woord tijdens de sollicitatie. Het is een grappig verschil tussen de kandidaten’, aldus tweedejaarsstudent Wilbert van den Brink.
De onderwijscommissie die de gesprekken normaal gesproken voert, heeft alles overgelaten aan de collega’s en studenten. ‘We wilden graag het hele team erbij betrekken’, vertelt René van der Burgt. ‘Als we dan het hele docententeam vragen om mee te doen, moeten we natuurlijk ook de studenten erbij betrekken.’
Blootgeven
De methode past volgens docent en lid van de onderwijscommissie Jan Spruijt goed bij de opleiding en sollicitaties worden als het aan hem ligt in de toekomst vaker op deze manier ingevuld. ‘Je kunt je niet voorbereiden op een sollicitatiegesprek zoals dit. Het is geen opsomming van je cv, maar je moet jezelf op deze manier echt blootgeven.’ Bang voor vreemde keuzes van de studenten en collega’s zijn Jan en René niet. ‘Als je een goed team hebt, heb je allemaal hetzelfde beeld over waar een goede docent aan voldoet en wie in je team past.’
Jan Spruijt
Eén procedure, geen betaalde media, veel minder gesprekken, doorlooptijd 3 weken en teambuilding als bijvangst. Resultaat: 6 fantastische nieuwe collega's gecontracteerd. Innovatie loont :-)