Studiesucces hbo ‘bedroevend’; Avans beste jongetje van de klas

Slechts 49 procent van de hbo-studenten behaalt zijn of haar diploma binnen de vijf jaar die daar voor staat. Over het hele hbo zijn de studiesuccessen volgens de Keuzegids ‘bedroevend’ te noemen.

De Keuzegids, die morgen verschijnt, zette het studiesucces bij hogescholen na vijf jaar op een rijtje. Onderaan het lijstje bungelt zoals eerder bekend Hogeschool InHolland. Daar haalde van het cohort 2009 slechts 38 procent de opleiding binnen vijf jaar. Avansstudenten zijn het meest succesvol. Binnen vijf jaar haalt 57 procent van de studenten zijn diploma.

8.000 vertraagde studenten per jaar
In 2004 haalde nog bijna 60 procent binnen vijf jaar een diploma. Sindsdien is dat zo’n tien punten gedaald naar 49 procent. Dat zijn volgens de Keuzegids achtduizend vertraagde of afgehaakte studenten extra per jaar.

Studeren in Den Bosch makkelijker dan Rotterdam
Volgens directeur van de Vereniging Hogescholen Ad de Graaf zijn hbo-opleidingen de afgelopen jaren een stuk moeilijker geworden. Dat Avans het goed doet, komt volgens hem voornamelijk door een geografisch verschil. ‘Ik ben er van overtuigd dat er een belangrijk verschil is in studentenpopulatie tussen de randstad en als je, met alle respect, naar Brabant kijkt. Avans is een uitstekende hogeschool met uitstekend onderwijs, maar het is een wereld van verschil als je in Rotterdam studeert of je kijkt naar een hogeschool in Den Bosch’, aldus de Graaf bij de Ochtend op Radio 1.

Volgens hem zijn er met de grote steden belangrijke verschillen in de uitval tussen jongens en meisjes, verschillen tussen mbo- en havostudenten en ‘bepaalde minderheidsgroepen’ die het moeilijk hebben in het hbo. De oplossing voor het lage studiesucces ligt volgens de directeur in de klas zelf. ‘In het hbo zitten veel studenten die behoefte hebben aan structuur. Meer contacturen, zorgen dat de afstand tussen student en docent niet te groot is, ik denk dat daarmee heel veel op te lossen is.’

Welke hogeschool de beste?
Deze weken verschijnen er weer diverse onderzoeken naar de kwaliteit van hogescholen. Vorige week werd bekend dat Avans de beste middelgrote hogeschool van Nederland is volgens Elsevier. Morgen verschijnen de resultaten van de Keuzegids.

a

Meer contacturen... En zo zijn de 49% studenten die wél hun best doen om een studie te halen weer de dupe van de falende 51% die er blijkbaar de kantjes vanaf lopen.

2015-09-29 16:06:49

anoniem

Volgens mij is de tijd die voor een hbo opleiding staat altijd 4 jaar, nooit 5. Ook ben ik benieuwd of de student die na 1 jaar met zn opleiding stopt en dan binnen 4 jaar de nieuwe opleiding haalt hier 2x in staat. 1x als gefaald en 1x als gehaald.

2015-09-28 20:40:45

W*M

dan te bedenken dat het niveau niet hoog genoeg is volgens iemand in de 2de kamer die al veel te lang geleden het papieertje heeft gehaald toen t natuurlijk wel goed was.........

2015-09-28 16:11:36

MJ

Ad van Liempt? Lijkt me iemand anders... Misschien een andere Ad?

2015-09-28 13:44:38