Column: wij van Avans adviseren… Avans!

Ik vind mezelf redelijk briljant, vrij uitmuntend en bovengemiddeld goed. Ik doe het dus vrij aardig allemaal, al zeg ik het zelf. En daarom ben ik blij met het voorstel van minister Bussemaker om aan zelfkeuring te gaan doen op de universiteiten en hbo’s. Geen controle meer van de NVAO dus, maar van jezelf.

Ik ben voor. Ik weet immers zelf het best hoe perfect ik ben, daar heb ik geen andere partij als een directeur voor nodig. Ik heb gelijk maar een functioneringsgesprek met mezelf gehouden, met als resultaat een forse salarisverhoging, een auto van de zaak en een eigen secretaresse. Waarvan ik het vlees toch zelf heb gekeurd, uiteraard. Ja, sorry, sommige dingen moet je toch in de hand houden.

‘Ik stel daarom voor dat afstudeerders hun rapport van een mooi cijfer voorzien, nadat ze zichzelf wat kritische vragen hebben gesteld’

Een van de argumenten van de minister is het verlagen van de werkdruk. Prima plan, ik vind een vrijdagmiddagborrel die pas om 17 uur begint (en alleen op vrijdag) ook vrij laat. Maar als het daar over gaat kunnen we best nog wat verder gaan met zelfkeuren op school. Ik stel daarom voor dat studenten voortaan zelf de toetsen nakijken, stagiairs de eigen reflectieverslagen beoordelen en afstudeerders hun rapport van een mooi cijfer voorzien, nadat ze zichzelf wat kritische vragen hebben gesteld.

‘De vleessector weet paarden zelf zonder moeite van varkens te onderscheiden’

Maar jezelf controleren en keuren dus, het schijnt best goed te werken. Zo heeft de financiële sector een prima zelfsturend systeem, waarbij goed gedrag wordt beloond met een heel mooie bonus en slecht gedrag wordt bestraft met een nét iets minder mooie bonus. En de vleessector weet paarden zelf zonder moeite van varkens te onderscheiden, en ook op het spoor is ingrijpen van de overheid helemaal niet nodig.

‘Dus wij van Avans adviseren… Avans!

Bovendien hoeft niet de hele wereld te weten wat er niet helemaal goed gaat binnenshuis, toch? We willen immers de beste hogeschool zijn. En je vertelt de buurvrouw ook niet over die puist op je kont, dus waarom moet iedereen weten dat de opleiding wat ‘verbeterpuntjes’ heeft? Het lijkt me dus een prima oplossing, jezelf keuren. We weten zelf nog altijd het beste hoe goed we zijn, ‘dus wij van Avans adviseren… Avans!’

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool.

Femke

Bril-jant! Bedankt voor deze scherpe analyse Michael. Zo gaan we goedgemutst de vrijdagmiddagborrel tegemoet. :-) Wat meer vertrouwen in de mensheid, elkaar en vooral onszelf, maakt de wereld vaak een stukje mooier...

2015-10-30 15:40:59