Gezocht: studenten die in bejaardenhuis Den Bosch willen wonen

Vond jij vroeger ook alles beter? Drink jij ook liever een advocaatje dan biertje? Baal jij ook dat Mart Smeets niet meer op de buis is? Wellicht ben jij de ideale student om in een bejaardenhuis te wonen. Een luxe appartement in een rustige omgeving en voor slechts 100 euro per maand.

De Bossche zorgverlener Vivent zou het graag willen, een aantal leegstaande appartementen in woonzorgcentrum de Hooghe Clock in Den Bosch vullen met studenten. Doordat ouderen langer zelfstandig blijven wonen, staan er op dit moment vier appartementen leeg in de Hooghe Clock. Studenten lijken de ideale bewoners.

dehoogheclock3-max

Het concept, waarbij studenten voor een lage prijs in een woonzorgcentrum wonen in ruil voor vrijwilligerswerk, is op een aantal plekken in Nederland al in uitvoering. Tijdens hun minor onderzoeken vierdejaarsstudenten van de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) Joselyn Ortega en Femke van Delft samen met derdejaarsstudent Bedrijfseconomie Han Derks of deze bijzondere woonvorm ook mogelijk is in Den Bosch. De AGZ-studenten onderzoeken de mogelijkheden in het tehuis en de student Bedrijfseconomie onderzoekt de financiële mogelijkheden en stelt de huurcontracten op.

dehoogheclock1-max

Koken of stukje wandelen
Huren kan al voor 100 euro in de maand. Daarvoor heb je een appartement van 32 m2 met eigen keuken, douche en toilet. In ruil voor die gunstige huurprijs moet je dan wel zeven uur per week aan de slag als vrijwilliger. ‘Dat kan van alles zijn’, vertelt Joselyn. ‘Een dienst achter de receptie, samen met de ouderen koken of een stukje met ze wandelen.’

Vrijwilligerswerk dat bij je past
Ervaring in de zorg of hulpverlening is niet nodig. Het gaat om redelijk zelfstandige ouderen en het is zeker niet de bedoeling dat je ze helpt om uit bed te komen. ‘Je moet uiteraard wel affiniteit hebben met ouderen’, zegt Femke. ‘Met de vrijwilligerscoördinator wordt er gekeken wat bij jou past en waar je goed in bent. Als ICT’er kun je bijvoorbeeld helpen met computerlessen.’ Uiteraard moet je ook niet vies zijn van een praatje met de buurman over hoe vroeger alles beter was.

De bewoners van het woonzorgcentrum zijn positief maar nog afwachtend, zo blijkt uit de interviews die de AGZ-studenten met ze hadden. Femke: ‘Eén vrouw vindt alles prima zolang  er maar geen vluchtelingen in komen. Een ander wil het eerst nog eens zien allemaal.’ Zowel voor de studenten als voor de bewoners draaien de projecten die elders al zijn opgestart naar tevredenheid aldus Femke en Joselyn.

Geen overlast
Of de studenten geen overlast geven? ‘Nee, overlast is er niet. Deze manier van wonen trekt juist de rustigere student aan. Die geeft wel eens een feestje, maar nodigt de buurman dan ook uit voor een biertje.’

Aanmelden kan via Vivent.
Update 23-10: Wegens het grote aantal aanmeldingen is besloten om de aanmelding stop te zetten.

Clint burgers

Goedenmiddag, Ik schrijf u deze brief in de hoop dat uw project nog gaande is om wonen en vrijwilligers werk samen te voegen. Gaarne zou ik hier informatie over willen hebben vanwege interesse uit vakgebied. Vriendelijke groet

2016-02-25 11:55:33

Corien Ortonio

Ik begrijp niet waarom de ouderen zelf daar geen gebruik van kunnen maken? Tegen normale huur. Een vrouw van 96 die dolgraag in een verzorgingshuis in haar buurt wil wonen (zonder zorg), maar die niet "in aanmerking" komt omdat ze "te goed" is.

2015-12-02 13:53:40

Lies van der Hagen

Met belangstelling heb ik het bericht gelezen waarbij u woonruimte aanbiedt in een bejaardenhuis voor studenten. Was het niet mooi geweest als u deze woningen had aangeboden aan mensen met een verstandelijke beperking. Ook zij zouden vrijwilligers

2015-11-30 18:23:49

Amra Sacic

Geweldig initiatief! Student raakt maatschappelijk betrokken en krijgt er een goedkope kamer voor terug. Ouderen worden zo ook uit hun isolement getrokken.

2015-11-23 12:23:02

Ans Lokhoff

Waarom alleen studenten? Er zijn ook mensen die buiten hun schuld, dakloos zijn geworden

2015-11-22 10:59:15