Ranglijst van domste reclameleuzen hoger onderwijs

    sloganRUG-max‘Born leaders reach for infinity’, met die slogan gaat de Rijksuniversiteit Groningen voorlopig aan kop in de ‘Domheidsranking 2016’. Het kritische Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten stelt er de geldverslindende concurrentie tussen universiteiten mee aan de kaak.

    Universiteiten besteden veel te veel geld aan marketing, vindt het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten. Het hekelt ‘de dure maar vaak onzinnige reclameleuzen waarmee universiteiten zichzelf op de borst kloppen.’

    Stemmen op domste leus
    Iedereen kan via internet meestemmen op de domste leus zo meldt het Hoger Onderwijs Persbureau. Uit de tussenstand blijkt dat de leus van de Rijksuniversiteit Groningen op de meeste weerstand stuit. Op grote afstand volgen de Universiteit Leiden (‘Excelleren in vrijheid’) en de Universiteit van Amsterdam (‘We are U’). Op 1 februari wordt de ‘winnaar’ van de slechte universiteitsleus bekendgemaakt.

    ‘Slecht voor het onderwijs’
    Initiatiefnemer van de actie en wetenschapssocioloog aan de Radboud Universiteit Willem Halffman vindt het raar dat universiteiten elkaar beconcurreren alsof het bedrijven zijn. ‘In tijden van beperkte onderwijsbudgetten proberen universiteiten zoveel mogelijk studenten te werven – om zo wat meer geld te krijgen’, vertelt hij tegen VOX, het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit. ‘Universiteiten zouden beter worden door concurrentie, zo is het idee. Maar als dat betekent dat ze puur inzetten op het binnenhalen van zoveel mogelijk studenten, dan wordt het onderwijs juist slechter.’

    ‘Maak het verschil’
    Niet alleen universiteiten zijn gek op leuzen. Ook hogescholen plakken graag een slogan naast hun logo. Wat vind jij van onderstaande de leuzen? Laat het weten via een reactie.

    Fontys: Denk groter
    Avans: Maak het verschil
    Inholland: Inholland verbindt
    Zuyd Hogescholen: Professionals ontwikkelen zich met Zuyd
    Hogeschool Rotterdam: Overtref jezelf
    Hogeschool van Amsterdam: Creating tomorrow
    Saxion: Kom verder
    Hogeschool Zeeland: De persoonlijke hogeschool
    Haagse Hogeschool: Vooruitgang maken we samen
    Windesheim: Zet kennis in werking
    Hogeschool Arnhem Nijmegen: Geeft je de ruimte

    DEEL DIT ARTIKEL

    REAGEER OP DIT ARTIKEL

    * Verplicht veld

    REACTIES

    • Simply the best lijkt me een leuke voor Avans. Kan er ook nog een mooi deuntje van Tina Turner onder 😉

    • Leuzen die op de visie van de organisatie slaan, kunnen nog wel. Avans heeft hierbij wel een goede. Maar leuzen zoals “kom verder” en “zet kennis in werking” gaan gewoon nergens over. Of je met een leus ook echt studenten werft…

    TRENDING OP SOCIAL
    Volg voor het laatste nieuws @PuntAvans

    Volg Punt.