Ranglijst van domste reclameleuzen hoger onderwijs

sloganRUG-max‘Born leaders reach for infinity’, met die slogan gaat de Rijksuniversiteit Groningen voorlopig aan kop in de ‘Domheidsranking 2016’. Het kritische Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten stelt er de geldverslindende concurrentie tussen universiteiten mee aan de kaak.

Universiteiten besteden veel te veel geld aan marketing, vindt het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten. Het hekelt ‘de dure maar vaak onzinnige reclameleuzen waarmee universiteiten zichzelf op de borst kloppen.’

Stemmen op domste leus
Iedereen kan via internet meestemmen op de domste leus zo meldt het Hoger Onderwijs Persbureau. Uit de tussenstand blijkt dat de leus van de Rijksuniversiteit Groningen op de meeste weerstand stuit. Op grote afstand volgen de Universiteit Leiden (‘Excelleren in vrijheid’) en de Universiteit van Amsterdam (‘We are U’). Op 1 februari wordt de ‘winnaar’ van de slechte universiteitsleus bekendgemaakt.

‘Slecht voor het onderwijs’
Initiatiefnemer van de actie en wetenschapssocioloog aan de Radboud Universiteit Willem Halffman vindt het raar dat universiteiten elkaar beconcurreren alsof het bedrijven zijn. ‘In tijden van beperkte onderwijsbudgetten proberen universiteiten zoveel mogelijk studenten te werven – om zo wat meer geld te krijgen’, vertelt hij tegen VOX, het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit. ‘Universiteiten zouden beter worden door concurrentie, zo is het idee. Maar als dat betekent dat ze puur inzetten op het binnenhalen van zoveel mogelijk studenten, dan wordt het onderwijs juist slechter.’

‘Maak het verschil’
Niet alleen universiteiten zijn gek op leuzen. Ook hogescholen plakken graag een slogan naast hun logo. Wat vind jij van onderstaande de leuzen? Laat het weten via een reactie.

Fontys: Denk groter
Avans: Maak het verschil
Inholland: Inholland verbindt
Zuyd Hogescholen: Professionals ontwikkelen zich met Zuyd