SLB-gesprekken ABC op de schop met opvallend boekje

Nieuw voor alle eerste- en tweedejaarsstudenten Advanced Business Creation (ABC) in Den Bosch is het ABC Journal. Het op Wreck this journal geïnspireerde SLB-boekje moet de creativiteit en het zelfinzicht van de studenten bevorderen.

Voorheen beoordeelden studenten elkaar voor de beroepshouding. Dat ging volgens docent Machiel Wetselaar niet altijd even eerlijk. ‘Ze hielden elkaar de hand boven het hoofd. Onvoldoendes werden er nauwelijks gegeven. Elkaar hoofdelijk aanspreken gebeurde niet.’

ABCjournalberoepshouding-max

Studenten beoordelen zichzelf
In het ABC Journal staan beoordelingsformulieren die studenten over zichtzelf moeten invullen. ‘Op deze manier worden studenten gedwongen om naar zichzelf te kijken. Ze zullen het niet klakkeloos in kunnen vullen.’ De studieloopbaanbegeleider geeft uiteindelijk het cijfer. ‘We denken dat er zo een reëler beeld uitkomt.’ Een cijfer voor de teaminzet wordt er nog wel gegeven door groepsgenoten. Ook is er meer tijd uitgetrokken voor de SLB-gesprekken.

ABCjournalPunt-max

‘Speel Buurman & Buurman na’
Het boekje staat naast de beoordelingsformulieren vol met opdrachten. ‘Maak een vingerpop en speel Buurman & Buurman na’ of ‘knip deze pagina zo uit dat je er door heen kunt stappen’, of ‘neem de Punt, neem het 10e woord op pagina 7, het 20e woord op pagina 14 en het 30e woord op pagina 21 en schrijf een aantrekkelijk verhaal van deze woorden.’ Allemaal opdrachten om de creativiteit te bevorderen, aldus Wetselaar.

Het ABC Journal is dit jaar voor het eerst beschikbaar voor eerste- en tweedejaarsstudenten. Bij succes wordt het komende jaren voortgezet.