Al meer dan 40.000 views voor 3FM Serious Request film van Avansstudenten

seriousrequest- animatie-maxSerious Request, de jaarlijkse inzamelactie van radiozender 3FM start vandaag. Vier studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda hebben een animatiefilm gemaakt voor 3FM. Binnen twee dagen hebben ze al meer dan 40.000 views.

3FM Serious Request zet zich ook in 2015 weer in voor de slachtoffers van een stille ramp. Dit jaar gaat het om kinderen en jongeren in conflictgebieden. Zij moeten de kans krijgen een toekomst op te bouwen en daarom zamelt 3FM samen met het Rode Kruis geld in om voor hen. Drie dj’s laten zich een week lang opsluiten in het Glazen Huis dat dit jaar in Heerlen staat.

Minor
Studenten van de AKV|St.Joost hebben een minor gedaan rondom 3FM Serious Request en gekeken naar elementen van de actie die een visueel sterkere vertaling kunnen krijgen. Van de verantwoording van de besteding, die halverwege het jaar wordt gepubliceerd, tot grappige animaties op de beeldschermen in het huis.

Yentl van der Voort, Floor van der Doelen, Daniël Clasquin en Martijn Rook kozen voor een visuele vertaling van het doel waarvoor 3FM zich samen met het Rode Kruis zich inzet en maakte daarvoor deze animatie:

‘Onze contactpersoon bij 3FM, Koen Maas, gaf ons alle vrijheid om inhoud te geven aan dit project’, vertelt Yentl van der Voort. ‘Enkele criteria waren er wel: de stijl mocht niet te lieflijk en strak zijn. De animatie moest een beetje een Rock&Roll feeling hebben. Duidelijk geweld mocht niet aanwezig zijn: geen wapens, geen soldaten. Dit heeft er mee te maken dat Serious Request en het Rode Kruis geen partij kiezen in de conflicten en oorlogen waar zij geld voor inzamelen.’

40.000 keer bekeken
‘We hebben ons bewust niet aan de “traditionele” grunge groene animatiestijl van voorgaande jaren gehouden, om zo toch ons eigen ding te kunnen doen’, zegt Yentl die het werken voor 3FM als zeer bijzonder heeft ervaren. ‘Je weet dat als je het goed doet de kans er dik in zit dat je project wordt ingezet en dat duizenden mensen je werk zullen zien.’ Binnen twee dagen hebben al meer dan 40.000 mensen de animatie bekeken.

‘Het belangrijkste als je zo’n project gaat doen, niet alleen voor 3FM maar voor ieder project met een klant, is professionaliteit. Het is niet zoals op school dat je even een praatje moet houden en wat werk moet laten zien en dat het dan wel snor zit. Bij 3FM staan ze enorm open voor nieuwe ideeen maar zijn ze ook ontzettend kritisch en eerlijk. Het gaat er uiteindelijk om dat ze het kunnen gebruiken en dat ze daardoor meer aandacht krijgen voor Serious Request om zo meer geld in te zamelen.’

Pabo
PIRR, de studievereniging van de Pabo in Breda, heeft woensdag hun jaarlijkse kerstactie gehouden. Ze verkochten eten en drinken voor het goede doel en hebben daarmee 1.459,69 euro opgehaald voor Serious Request.

Forensisch Laboratorium Onderzoek
Eerder dit jaar hebben Bredase studenten Forensisch Laboratoriumonderzoek 24 uur lang in de collegebanken gezeten voor het goede doel. In totaal hebben zij met hun actie 3.000 euro opgehaald voor Serious Request. Dat bedrag zal vandaag overhandigd worden.

Het Glazen Huis staat volgend jaar in Breda. De vier animatoren van AKV|St.Joost hebben ook al een video mapping concept bedacht voor die editie. ‘Ze hebben gevraagd we er volgend jaar weer bij zullen zijn, nou dat denk ik wel!’, zegt Yentl.