Avanslector Vogelvang is Lector van het jaar

Bas Vogelvang, Lector Reclassering en Veiligheidsbeleid, Expertisecentrum Veiligheid
Bas Vogelvang, lector Reclassering en Veiligheidsbeleid bij Avans, is zojuist uitgeroepen tot ‘Lector van het jaar 2015-2016’. Onder meer het door hem ontwikkelde reclasseringsonderwijs, dat in veel Europese landen is ingevoerd, heeft hem deze titel opgeleverd.

Vogelvang was een van de vier genomineerden in de door het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en nieuwssite ScienceGuide georganiseerde verkiezing. Vanwege het Nederlandse EU-voorzitterschap is gezocht naar lectoren die met hun praktijkgericht onderzoek een leidende rol in Europa spelen.

Vrijwilligers
De Avanslector introduceerde het project ‘Circles of Support and Accountability’ (COSA) in Nederland. COSA heeft als doel zedendelinquenten na het uitzitten van hun straf te behoeden voor een sociaal isolement, want dat vergroot de kans op recidive. Een groep vrijwilligers ondersteunt een veroordeelde zedendelinquent bij de terugkeer in de samenleving. Inmiddels zijn in heel Nederland 75 cirkels met meer dan 200 vrijwilligers opgestart. Het lectoraat heeft de COSA-werkwijze in diverse andere Europese landen geïntroduceerd.

Ook ontwikkelde het lectoraat van Vogelvang een internationale minor en een digitaal leerplatform. Reclasseringsmedewerkers uit heel Europa kunnen op afstand lessen volgen en deelnemen aan projecten.

Genomineerden
Naast Vogelvang waren Harriët Jager-Wittenaar en Marca Wolfensberger van Hanzehogeschool Groningen en Mariska van der Giessen van Fontys genomineerd. De bekendmaking vond plaats in Groningen op de Dag van de Excellentie.

Mechtild Höing

Van harte proficiat met deze mooie erkenning voor 8 jaar werken aan vernieuwing in Reclassering en Veiligheidsbeleid in Nederland en Europa!

2016-01-23 11:37:17