Beter dan boete: zwarte lijst voor verlopen ov-studentenkaart

Wie zijn ov-studentenkaart niet op tijd stopzet, krijgt een flinke boete. Maar volgens een Delftse wetenschapper kunnen vervoerders waarschijnlijk voorkomen dat reizigers met een verlopen studentenkaart de poortjes door kunnen.

300 euro moeten reizigers straks betalen als ze doorreizen met een verlopen ov-studentenkaart. Terecht misschien voor wie willens en wetens aan het zwartrijden is, maar zuur voor degenen die gewoon wat slordig zijn geweest.

Boete niet nodig
Die hoge boete is misschien niet nodig, denkt Jasper van Kuijk van de TU Delft, tot voor kort coördinator van het OV-chipkaart Afstudeerlab, waar studenten en onderzoekers aan verbeteringen voor de ov-chipkaart werkten.

Volgens Van Kuijk kunnen vervoerders de (oud)studenten op hun blacklist zetten: dan doet hun ov-chipkaart het niet als ze inchecken. Pas als ze hun studentenreisproduct eraf halen, kunnen ze weer het poortje door. Scheelt een heleboel geld.

Maar het gebeurt niet vaak dat reizigers op de blacklist terechtkomen, voegt Van Kuijk daar meteen aan toe. ‘Het wordt gezien als een paardenmiddel voor notoire zwartrijders.’ Het is dus de vraag of de systemen van vervoerders op dit moment klaar zijn voor een lange lijst van vergeetachtige studenten.

Fractie van een seconde
Volgens Hans de Vroome van de Stuurgroep Studentenkaart (waar vervoersbedrijven zich in verenigen om met het ministerie over de kaart te praten) is dat niet het geval. De blacklist mag niet te lang worden, want alle incheckpoortjes en incheckpalen moeten die hele lijst in hun geheugen hebben. ‘Daar staan, zeg ik uit mijn hoofd, zo’n veertig- of vijftigduizend geblokkeerde kaarten op. Daar kunnen we niet nog eens tien- of twintigduizend kaarten van studenten bij doen.’

Het inchecken mag maar 0,2 seconden duren, beaamt Kuijk, en in die tijd moet de incheckpaal alles nalopen. Een alternatief is dat er een bericht verschijnt bij het opladen van de kaart, overweegt hij. ‘Wij denken dat je op een automaat een pop-up kunt laten verschijnen bij het opladen. Daar staat dan op: uw studentenreisproduct is verlopen, wij halen het er nu af. Dat is wel een grote operatie, hoor. Je komt er niet met een kleine update van het systeem.’

Automatisch stopzetten
Hoe dan ook moet er technisch iets verbeteren aan de chipkaart, vinden studentenorganisaties ISO en LSVb. Ze noemen het systeem achterhaald. ‘Het zou ideaal zijn als de ov-studentenkaart automatisch stopgezet wordt wanneer een student afstudeert, dan zijn al deze boetes sowieso overbodig’, schrijven ze in een persbericht.

Volgens de ov-bedrijven laten betere oplossingen nog zeker een paar jaar op zich wachten. Als iedereen met zijn smartphone gaat inchecken, dan kun je er een app op zetten die automatisch je reisrecht aanpast als het verlopen is. Maar voorlopig moeten (oud)studenten eigenhandig met hun chipkaart naar een automaat gaan om producten erop of eraf te halen.

Deze week bleek dat honderden (oud)studenten maandenlang blijven doorreizen met hun verlopen ov-kaart. Ze betalen kennelijk liever de boete dan het abonnement, concludeerde het kabinet.

300 euro boete
Dus wordt de boete verhoogd van 200 euro per maand naar 300 euro. Dat komt dichter in de buurt van de kosten van een treinabonnement. Studentenorganisaties ISO en LSVb vinden dat niet terecht. Zij pleiten ervoor om het boetebedrag geleidelijk te laten oplopen.

De miljoenen aan boetes gaan naar de ov-bedrijven. Vinden zij een hoge boete terecht voor studenten die helemaal niet zoveel reizen? Vroome: ‘Het gaat om het reisrecht waar we een vergoeding voor krijgen, en dat staat los van veel of weinig reizen. Dat is voor buitenstaanders inderdaad moeilijk te begrijpen, en zelfs voor mensen binnen het openbaar vervoer. Maar zo zijn de afspraken.’

s

Wat is er mis mee om elk jaar opnieuw het recht op je kaart te moeten zetten? De overgangsperiode moet dan wel even goed geregeld worden, maar dan heb je niet het gedonder dat je het recht er af vergeet te halen.

2016-01-08 00:37:17

Bram

Een gebruiksvriendelijk systeem is blijkbaar niet de investering waard. In plaats daarvan worden onredelijk bedragen gevraagd, want 'zo zijn de afspraken'.

2016-01-07 12:10:47

student

Ze moeten een oplossing maken waarbij het product vanzelf verwijderd wordt. Ik heb mijn reisproduct verwijderd omdat ik niet weet of ik er recht op heb of niet. Studenten die eerst MBO hebben gedaan, zouden maar één jaar recht hebben op het HBO?

2016-01-07 09:19:50