OM eist werkstraf tegen dreigende student Leiden

Tegen de 21-jarige student die ervan wordt verdacht de Universiteit Leiden in oktober vorig jaar te hebben bedreigd, is een werkstraf van 120 uur en een voorwaardelijke celstraf van een maand geëist.

De verdachte plaatste twee keer een bedreiging, op 5 en 6 oktober, op een internetforum. Daarop liet hij weten dat er een schietpartij zou plaatsvinden op de faculteit. Omdat de politie niet wist om welke faculteit het ging werden alle gebouwen van de onderwijsinstelling bewaakt. De inzet heeft een kleine 10.000 euro gekost.

Verminderd toerekingsvatbaar
De student kon vrij snel worden opgespoord en opgepakt. Hij heeft inmiddels bekend aan de politie. Volgens het OM verklaarde hij dat hij ‘wilde meedoen en meegaan in het spel van mensen in de zeik nemen’. De student is verminderd toerekeningsvatbaar en ondergaat momenteel een behandeling bij GGZ Leiden. Het OM wil dat dit zo blijft zolang de reclassering het nodig vindt. Anders zou hij alsnog naar de gevangenis moeten.

Over twee weken doet de rechter uitspraak.