Paleiskwartier verhoogt parkeertarief met 120%: ‘absurd’

Parkeren in het Paleiskwartier in Den Bosch is sinds 1 januari 2016 een stuk duurder geworden. Betaalde je in 2015 nog 1 euro per uur voor het parkeren van je auto, in 2016 betaal je 2,20 euro per uur. Een stijging van 120 procent.

De parkeergarage ligt vlakbij de Avanslocatie aan de Onderwijsboulevard en wordt ook door studenten gebruikt om te parkeren. Bij Avans mogen studenten hun auto niet parkeren. De gemeente kondigde de verhoging eerder al aan, maar de verhoging komt voor studenten toch als verrassing.

Geen begrip voor stijging
Zo ook bij student Commerciële Economie Daan. Hij parkeert elke dag in het Paleiskwartier. Voor hem is het openbaar vervoer geen optie. ‘Er is geen treinstation bij mijn huis in de buurt. Met de bus doe ik er anderhalf uur over. In totaal ben ik dan drie uur onderweg.’ Voor een verhoging heeft hij wel begrip, maar ‘van 1 euro naar 2,20 euro dat begrijp ik echt niet. Dit lijkt mij een absurde verhoging en niet meer realistisch.’

Ook hogere kosten voor Avans
Avans zelf ziet de parkeerkosten van het Paleiskwartier het komende jaar waarschijnlijk ook stijgen. Medewerkers kunnen bij een volle parkeergarage uitwijken naar deze garage. De kosten worden dan vergoed door de hogeschool.

Transferium betere optie

Parkeren bij het transferium Vlijmenseweg (nabij het Jeroen Bosch Ziekenhuis) is dit jaar ook een euro duurder geworden, maar met 4 euro per dag wellicht nog de beste optie voor Avansstudenten die langer willen parkeren. Vanaf de Vlijmenseweg is het 7 minuten lopen naar de Onderwijsboulevard 215.

Zakaria

Ik doe lekker gratis parkeren bij het KW1C college. meer dan 100 parkeer plekken vrij van de 150. Ik ben tenslotte leerling op die school. yummy

2016-01-16 13:40:04

Van Dun

Regelmatig parkeren wij in deze garage, maar na de verhoging kan de gemeente den bosch wat mij betreft hoesten heb geen zin om het ambtenaren apparaat aan eten te helpen

2016-01-15 17:00:08

Robin

In % is dit veel natuurlijk, maar ja... wat is nu 1 euro per uur? Voor een parkeergarage is 2,20 nog steeds niet veel.

2016-01-13 11:12:14

Koen Verhoeven

Tijdens de tentamens wil ik niet afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Een half jaar geleden kon je er nog voor zo'n €0,50 per uur parkeren als student zijnde. Nou betaal je meer dan 4x zoveel...

2016-01-12 17:46:40

blabla

haha, avans die een betere regeling gaat treffen tbv haar studenten, hahahaha...thijs jij bent erg naief :)

2016-01-12 16:27:16

Thijs van den Ekker

Ik parkeer ook dagelijks mijn auto in het paleiskwartier omdat er net zoals Daan geen station is in mijn dorp. Is er een mogelijkheid dat Avans een betere regeling kan treffen met de gemeente voor hun studenten?

2016-01-11 15:08:03