Studenten Rotterdam betaalden ‘collegegeld’ na phishingmail

Zeker negen studenten van de Hogeschool Rotterdam hebben collegegeld betaald na een nepmail die afkomstig leek te zijn van het Studenten Service Center. De phishingmail werd verstuurd naar honderd studenten van de hogeschool.

In de mail, met als onderwerp ‘Let op gewijzigd: inning collegegeld studiejaar 2015/2016’, werd het verzoek gedaan om het collegegeld handmatig over te maken. ‘Hoewel het bericht leek op een bericht van de hogeschool, was deze mail niet door ons verstuurd’, vertelt een woordvoerder van de hogeschool aan hogeschoolblad Profielen.

Dag na echte mail
De mail kwam een dag nadat studenten een echte mail kregen over het collegegeld. Daarin meldde de Hogeschool Rotterdam dat het collegegeld volgens de reguliere procedure zou worden afgeschreven.

Aangifte
De hogeschool bepaalt samen met studenten en de politie of er individueel aangifte wordt gedaan of dat dit collectief zal gebeuren. Studenten die de mail hebben ontvangen wordt geadviseerd de mail niet te openen en deze te verwijderen.

Een aantal medewerkers van Avans ontving vorige week nog een phishingmail die uit was op de HR-gegevens van medewerkers.