Studenten zoeken 350.000 euro voor waterkrachtcentrale

350.000 euro is er voor het eind van februari nodig om de nieuwe waterkrachtcentrale de Dommel nog deze zomer te realiseren. Vier studenten International Business and Languages (IBL) in Den Bosch helpen met de crowdfunding van het project.

In totaal is een miljoen euro nodig om een waterkrachtcentrale in de Brabantse rivier de Dommel te bouwen. Het leeuwendeel is met behulp van grote investeerders al rond, maar de laatste 350.000 euro wordt bij het publiek gezocht. ‘Dat bedrag is nog nodig om de bouw deze zomer al te kunnen starten’, vertelt tweedejaarsstudent Britt Rutten. De teller van de crowdfunding actie staat inmiddels op 192.000 euro.

200 huishoudens
Bij Sint-Michielgestel wil de coöperatie Dommelstroom deze zomer nog een waterkrachtcentrale bouwen. Die kan ongeveer 200 huishoudens voorzien van stroom opgewekt uit de Brabantse rivier.

Adviseren over beleid
De studenten helpen in deze eerste fase met name met de crowdfunding-campagne. Daarnaast nemen ze ook zitting in de adviesraad van coöperatie Dommelstroom die de stroom gaat opwekken. Daarbij mogen ze zich met het gehele beleid van de coöperatie bemoeien door adviezen te geven.

Niet voor de studiepunten
Studenten van International Business & Languages konden zich inschrijven op het project. De beste vier studenten werden uitgekozen. Studiepunten krijgen ze er niet voor. ‘Het is een interessant project waar je naast de theorie iets leert’, vertelt student Rosan Diks. ‘Normaal gesproken hebben we veel fictieve projecten. Hierbij doen we veel praktijkervaring op. En het staat mooi op je cv.’