Taakstraf voor bedreiging Universiteit Leiden

De student die dreigde met een schietpartij op de Universiteit Leiden heeft een taakstraf gekregen van 180 uur, waarvan 60 uur voorwaardelijk.

Psychologen hebben de rechtbank Den Haag geadviseerd de 21-jarige man als verminderd toerekeningsvatbaar te beschouwen. Mede daarom legt de rechtbank een deel van de taakstraf voorwaardelijk op. Eis is wel dat de man zich bij de reclassering meldt en de behandeling voor zijn psychotische stoornis voortzet.

Internetforum
Begin oktober 2015 schreef de man tot twee keer toe op een internetforum dat hij slachtoffers zou gaan maken bij de Universiteit Leiden en zelfmoord wilde plegen. ‘Gonna fucking do it. (..) Tomorrow at 10:05 I will open fire at the university of Leiden. Not gonna tell you which faculty, that’s up to you to guess. Shit’s going to go down, then I’m gonna go down. Going for the highscore. Only counts if suicide you cancerous fucks, get it right.’ schreef hij onder meer.

Zijn dreigementen werden gezien als een terroristische dreiging. De politie bewaakte alle gebouwen van de universiteit urenlang, wat volgens het Openbaar Ministerie zo’n tienduizend euro kostte. De man werd snel opgepakt en bekende.

Rare toestand
‘Ik voelde een dwang om deze berichten te plaatsen’, zei hij tijdens de zitting, waar de Leidse universiteitskrant Mare bij aanwezig was. ‘Het was een rare toestand: ik was in een heel onrustige bui. Ik hoopte dat ik de wereld beter aankon als ik dit deed. Dat het mij zou helpen mijn rol in de wereld te kunnen spelen.’