Te weinig stageplaatsen voor verpleegkundigen

Hogescholen hebben moeite om stageplekken te vinden voor verpleegkundestudenten, erkent nu ook het kabinet. Daardoor kunnen ze niet genoeg mensen toelaten.

Hoewel het aantal stageplaatsen voor verpleegkundestudenten flink groeit, zijn het er nog steeds te weinig, antwoordt staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid op Kamervragen.

De PvdA stelde de vragen nadat Saxion Hogeschool eind november aan de bel trok in de regionale kranten de Stentor en Tubantia. ‘Wij willen groeien, graag zelfs’, zei academiedirecteur Rients Jorna toen. ‘Maar voor deze opleiding moeten veel praktische vaardigheden worden overgedragen. Daarvoor heb je goede stageplaatsen nodig.’

Numerus fixus
Alle verpleegkundeopleidingen hebben inmiddels een numerus fixus, zo ook die van Avans. Opvallend, want vooral in de wijkverpleging en in de thuiszorg worden de komende jaren grote tekorten verwacht aan hoogopgeleide verpleegkundigen.

Staatssecretaris Van Rijn neemt voorlopig geen extra maatregelen. Hij benadrukt dat het aantal stageplaatsen de afgelopen jaren al flink is gegroeid dankzij het Stagefonds Zorg. Uit dat fonds kunnen instellingen een tegemoetkoming krijgen voor de begeleiding van studenten.

Zorgpact
Verder wijst hij op het ‘Zorgpact’: een samenwerking tussen onderwijs, zorginstellingen en gemeenten die de zorg ‘toekomstbestendig’ moet maken. Dat pact heeft begin december de eerste plannen gepresenteerd.