Universiteit Groningen weer open, hogescholen nog niet

Na de ijzeldag van gisteren komt het hoger onderwijs in het noorden langzaam weer op gang. De Rijksuniversiteit Groningen is vandaag open, maar hogescholen houden nog een slag om de arm.

De wo’ers moeten vandaag weer aan de slag: omdat de het openbaar vervoer in het noorden van Nederland weer rijdt, is ook de universiteit weer open. Colleges en promoties gaan door en in de universiteitsbibliotheek kan weer gestudeerd worden. Maar pas op voor gladheid, waarschuwt de universiteit op Twitter. Het is nog steeds glibberen en glijden op de weg.

Slag om de arm
De Hanzehogeschool houdt daarom nog een slag om de arm. Alle locaties zijn in ieder geval tot het middaguur gesloten. Het weer wordt ‘nauwlettend in de gaten gehouden’ om te kijken of de lessen later op de dag wel door kunnen gaan. Studenten horen rond 10:00 uur of ze vanmiddag college hebben.

Colleges geschrapt
Om die onzekerheid te voorkomen hebben hogeschool Stenden en NHL Hogeschool besloten om alle colleges voor vandaag te schrappen. De gebouwen van Stenden in Leeuwarden en Emmen zijn open voor studenten en medewerkers die aan de slag willen, maar in Meppel, Assen en Groningen durft de hogeschool het niet aan. Ook studenten van NHL Hogeschool kunnen vandaag terecht in Leeuwarden, terwijl het gebouw in Groningen dicht blijft.

Gisteren kwam het openbare leven in Noord-Nederland tot stilstand vanwege extreme gladheid. De wegen veranderen in schaatsbanen, letterlijk, en het KNMI gaf code rood af. Inmiddels is er sprake van code oranje. Basisscholen en middelbare scholen in de stad Groningen blijven vandaag nog allemaal dicht, en ook veel andere scholen in het noorden houden hun deuren gesloten.

Avansstudenten zijn niet rouwig om het gebrek aan winterweer in Noord-Brabant.