Parkeeroverlast? Nog geen overleg Avans en Amphia

Het Bredase college moet in overleg met Avans en het Amphia Ziekenhuis de parkeeroverlast in de wijk Brabantpark aanpakken. De gemeenteraad heeft daarvoor een motie aangenomen. Avans weet nog van niets.

Volgens buurtbewoners wordt de parkeeroverlast in de wijk veroorzaakt door Avansstudenten die niet mogen parkeren op het parkeerterrein van de hogeschool. John Theeuwes van de Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst (DIF) is verrast door de motie van de gemeenteraad. ‘De laatste jaren krijgen wij naar mijn weten weinig tot geen klachten meer uit de buurt.’

Parkeergarages
De gemeenteraad ziet nu een mogelijkheid om de parkeerproblemen in de wijk op te lossen. Het Amphia Ziekenhuis gaat twee parkeergarages bouwen naast Avans aan de Molengracht. Een daarvan zou een grotere capaciteit kunnen krijgen om zo ook plaats te bieden aan Avansstudenten.

‘Avans heeft op regelmatige basis contact met het Amphia, de gemeente en andere bedrijven rondom de Claudius Prinsenlaan. Dan gaat het voornamelijk over de verkeerssituatie. Het parkeerprobleem in de wijk is daar niet ten sprake gekomen, laat staan een oplossing’, zegt Theeuwes. Dat wordt ook bevestigd door Arnaud Opdam, de adjunct-directeur van DIF.

Gratis
Theeuwes vraagt zich af of extra capaciteit bij Amphia ervoor zorgt dat studenten niet meer in de wijk parkeren. ‘Parkeren bij Amphia kost geld. Uit onderzoek blijkt dat studenten de voorkeur altijd geven aan gratis parkeren.’

Stefan

2/2 daarmee toe en die opbrengsten overtrof de kosten voor de vergunningen. In die casus was het een typische win / win / win situatie.

2016-02-18 11:03:17

Stefan

1/2 Ooit in mijn werk als opbouwwerker een formule bedacht waarbij de organisatie (in de casus toen betrof het een ziekenhuis) de kosten voor een vergunningensysteem vergoedde voor wijkbewoners. Het aantal parkeerders in de betaalde voorziening nam

2016-02-18 11:01:11