RamBam regelt moeiteloos valse dyslexieverklaringen

rambam-max

Een dyslexieverklaring wordt te makkelijk afgegeven. Dat toont VARA-programma Rambam aan door als student bij diverse bureaus een verklaring aan te vragen.

De aanvraag van de verklaring ging de Rambam-redacteur zo makkelijk af dat hij in een enkel geval binnen een kwartier weer buiten stond met een verklaring. Ook vroeg het programma met succes er een aan op naam van minister Bussemaker.

Zeer eenvoudig
‘Je hoeft er echt niks voor te doen’, zegt Rambam-eindredacteur Erik Noomen in de Volkskrant. ‘Het is een kwestie van een beetje d’s en t’s omdraaien en heel langzaam praten, en dan heb je je verklaring te pakken.’

//

Wil je extra tentamentijd en een bak geld omdat je ‘dyslectisch’ bent? Ook al heb je geen dyslexie? Dat kan! Onze…

Geplaatst door RAMBAM op dinsdag 9 februari 2016

Extra tijd en financiële compensatie
Met een dyslexieverklaring heeft een student recht op extra tijd en eventueel hulpmiddelen tijdens een tentamen. Studenten kunnen van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) ook financiële steun krijgen  bij studievertraging. Die kan voor studenten onder de oude regeling oplopen tot 3.467 euro. Studenten moeten zich bij Avans dan wel eerst melden bij een decaan om de relatie tussen de opgelopen studievertraging en de dyslexie aan te tonen.

Studenten die een verklaring willen, betalen daar zelf voor. De prijs verschilt van 160 euro tot meer dan 1.000 euro. Bij de start van de studie moeten studenten met een dyslexieverklaring zich melden bij een decaan Avans om recht te hebben op extra voorzieningen. Avans heeft geen expertise in huis om te beoordelen of iemand echt dyslexie heeft.

‘De wereld op zijn kop’
Hoewel de dyslexieverklaring Bussemaker volgens Rambam wat extra spreektijd zou moeten opleveren, spreekt de minister van een ‘zeer onwenselijke’ praktijk en ‘de wereld op zijn kop.’ Bussemaker: ‘Studenten moeten dit vooral niet doen, maar de oplossing moet toch vooral liggen bij de psychologen en orthopedagogen die zo’n papier afgeven. De studenten en bureaus horen nog van mij.’

De uitzending van Rambam is woensdagavond te zien om 22.00 uur op NPO3.

k.

Wat een onzin! Allereerst gaat dyslexie niet bij iedereen om t/d/dt. Maar goed... doe maar lekker hard discriminatie roepen.

2016-03-31 12:18:37

Discriminatie

Tenzij je een buitenlander bent. Als je dan d's en t's omdraait en na moeten denken over een juiste formulering, dan ligt het aan jezelf. Het is een feit, buitenlanders kunnen geen dyslexieverklaring krijgen.

2016-03-31 11:24:25

Rene

Als je de boel oplicht kun je ook aan een vals paspoort komen.

2016-02-13 03:12:00

stelte

Wat erg om te zien als moeder van 2 kinderen met "echte " dyslexie, om te zien hoe makkelijk je aan een dyslexieverklaring kan komen. Waar je dus totaal geen recht op. Schrijnend om te zien dat dit kan!!

2016-02-10 22:36:40

Studente met dyslectie

Niet normaal dat dit kan. Zo worden mensen die echt last hebben van dyslectie minder serieus genomen. Mijn test was geen kwartiertje, maar 3 en half uur. Plus nepfouten en dyslectiefouten zijn wel te onderscheiden door een ECHTE orthopedagoge.

2016-02-10 20:31:26