Lekke daken, losse stroomkabels; de Bossche noodgebouwen rotten langzaam weg

Na acht jaar in de Bossche tuin rotten de noodlokalen langzaam weg. Stroomkabels hangen los, het dak lekt en de vloer is op plekken erg beschadigd door water. Hoelang kunnen de noodgebouwen in Den Bosch nog blijven staan?

Na een fikse regenbui moest de dakdekker vorige week woensdag hard aan het werk om een nieuw gat te dichten. In lokaal ON128 zit een flink lek waar het water door naar binnen kletst. Van de stoel tot de vloerbedekking, alles is doorweekt.
noodlokalendenboschrot3-maxAl langer problemen
Maar vocht tergt de noodgebouwen al langer. Door eerdere vochtproblemen is de muur op diverse plekken beschadigd of helemaal weggerot. Bij gebrek aan muur, hangen stekkerdozen en stroomkabels los. noodlokalendenboschrot-maxOp een andere plek is de vloer duidelijk beschadigd door lekkage.
noodlokalendenboschrot1-maxEigenlijk maar drie jaar

Toen de eerste noodgebouwen in 2008 werden geplaatst, riep Avans dat deze voor een periode van drie jaar zouden blijven staan. In 2011 werd de Onderwijsboulevard namelijk uitgebreid door eerst de D-vleugel en later ook de C-vleugel te vergroten. Daarmee zouden de noodlokalen overbodig worden. Maar de studentenaantallen bleven stijgen dus kwam er naast het eerste noodgebouw zelfs nog een nieuw noodgebouw te staan.
plaatsennoodlokalenowb2008-460‘Permanente oplossing in zicht’

De plek van de noodgebouwen is eigenlijk gereserveerd voor 150 parkeerplekken. De gemeente moet daarom een vergunning verlenen voor het gebruik van de containers. ‘Avans mag de noodgebouwen voorlopig blijven gebruiken’, vertelt voorlichter Margot Custers. ‘De bedoeling is wel dat er door Avans actief gewerkt wordt aan een permanente oplossing voor het ruimtetekort. Inmiddels is een permanente oplossing in zicht en zitten we in de laatste fase om te zorgen dat we daarmee verder kunnen.’ Of dat een huurlocatie of een kooplocatie wordt, en om welke locatie het gaat, kan de voorlichter nog niet zeggen. In de zomer krijgen de noodlokalen een grote opknapbeurt aldus Avans.

Avans heeft al langere tijd interesse om een stuk grond aan de Onderwijsboulevard te kopen. Samen met de naastgelegen Hogere Agrarische School (HAS) zou deze nieuwe locatie gebruikt gaan worden.