Noord-Korea veroordeelt student tot 15 jaar dwangarbeid

OttoWarmbiernoordkorea-maxEen Amerikaanse student die sinds januari vastzit in Noord-Korea, is veroordeeld tot vijftien jaar dwangarbeid. Otto Warmbier stal een banner met een politieke slogan uit een hotel in Pyongyang. Daarmee zou hij ‘misdaden tegen de staat’ hebben begaan.

De 21-jarige student van de universiteit van Virginia was volgens de overheid het land binnengekomen ‘om de eenheid van het land te vernietigen’, schrijft Nu.nl.

Persconferentie
Warmbier bezocht het land voor een korte trip. Op de Noord-Koreaanse vluchthaven werd hij betrapt. Tijdens een persconferentie in februari biechtte Warmbier op dat hij een banner stal uit een hotel in de hoofdstad Pyongyang.

Smeekte om vergiffenis
Hij gaf toe dat zijn actie ‘een voorbereide daad’ was en smeekte om vergiffenis. Hij zou de banner gestolen hebben voor een kennis. Het is nog onduidelijk of hij de bekentenis onder dwang heeft afgelegd.

Bas van der Voort

Je kan er van alles van vinden, maar iedereen die een bezoek brengt aan de DPRK weet dat de regels daar enorm streng zijn en ver staan van de westerse regelgeving. Waarom neem je dan toch zo'n risico?

2016-03-30 13:42:55

Sarah