Minder dan de helft van alle hbo’ers studeert binnen 5 jaar af

Het tij wil maar niet keren: steeds minder hbo-studenten behalen hun diploma, blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging Hogescholen. Vooral mannen, allochtonen en mbo’ers hebben het zwaar.

Onderhand behaalt minder dan de helft van alle hbo-studenten binnen vijf jaar het diploma, aldus een overzicht van de Vereniging Hogescholen. Een paar jaar eerder maakte in elk geval de meerderheid nog kans om redelijk op tijd af te studeren: dat lukte toen 53 procent.

Verschillen
Er zijn wel verschillen tussen jongens en meisjes, autochtonen en allochtonen, havisten en mbo’ers, maar alle groepen zijn erop achteruit gegaan.

Vooral de cijfers voor allochtone jongens zijn pijnlijk. Na vijf jaar studie heeft maar 21 procent het hbo-diploma op zak. Maar allochtone meisjes presteren niet veel beter: zij komen tot slechts 28 procent. Dat is veel minder dan het ‘studiesucces’ na vijf jaar van westerse jongens (45 procent) en meisjes (57 procent).

Lichtpuntje
Het enige lichtpuntje in de feiten en cijfers is dat studenten de laatste jaren vaker een goede studiekeuze maken. Althans, ze vallen iets minder vaak uit in het eerste studiejaar en wisselen ook minder van opleiding.

De cijfers voeden het debat over ongelijkheid in het hoger onderwijs. Die discussie is onlangs aangezwengeld door een rapport van de Onderwijsinspectie. Ook de eerste analyse van de effecten van het leenstelsel duidt op groeiende ongelijkheid.

Onorthodoxe maatregelen
Bij het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen bepleitte voorzitter Thom de Graaf vanochtend onorthodoxe maatregelen, zoals een zesjarige havo en schakelprogramma’s voor mbo’ers die naar het hbo willen.

L

Ik blijf het toch jammer vinden dat ik als MBO'er continu een etiketje opgeplakt krijg. Mijn P in 1 jaar behaald, tot nu toe alle studiepunten & gewoon de planning om binnen 4 jaar dit papiertje te behalen, hoor. Met een hard werken is dat haalbaar!!

2016-04-22 18:46:31

oplossing

inplaats van dat scholen hun 6 jarige hbo opleiding 4 jarig noemmen noemen ze het voortaan maar 6 jarig. of maak de 4 jaar waar.... kijken hoe weinig mensen er dan nog hbo willen doen als ze vantevoren weten hoe lang t echt duurt.......

2016-04-22 11:54:20