Blijft de betonnen Avanskano dit jaar drijven?

    Betonbootkano2016-maxOngeveer 25 teams van verschillende hogescholen en universiteiten strijden op 27, 28 en 29 om mei wie de beste betonkano heeft gemaakt bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Avans doet mee met twee boten.

    De betonkanorace bestaat uit twee delen: wie heeft de lichtste boot en welke boot is het snelst? In totaal werkt een groep van twaalf Bossche Avansstudenten aan twee boten. De één heeft een wat dikke bodem, dus het is spannend of die blijft drijven. De ander is wat dunner en krijgt meer vertrouwen van teamleider Tom van Huet. ‘Die blijft wel drijven. Maar de afgelopen jaren zijn er wel wat boten gebroken. Dus daarin zit de grootste uitdaging.’

    betonbootkano2016b-maxGlasvezel en beton
    De boten zijn gemaakt van beton met bewapening van glasvezel en is maximaal twee centimeter dik. Van Huet: ‘Daar zit het ‘m in. Hoe breng je zoveel mogelijk dunne laagjes glasvezel aan waardoor de boot stevig wordt?’ Of Avans meedoet voor de prijzen kan de student lastig zeggen. Hij wil één ding in ieder geval bereiken: ‘De overkant! Als hij maar blijft drijven, dan komt het goed.’

    Timelaps 05: Smeren 2e kanoVandaag hadden we de wind in de rug! In recordtijd hebben we de twee delen voor de tweede kano gemaakt. Beide delen zijn van top tot teen gemaakt met beton, gewapend met gaas. Voordat we hieraan konden beginnen is de eerste kano verplaatst naar een andere ruimte op Avans. Een gewaagde operatie! Een breekbare kano, een paar dolly’s en een handje vol studenten waren het recept om deze verhuizing waar te maken. Volgende stap: Het op elkaar maken van ook deze twee kanodelen. Nadat het beton is uitgehard gaan we weer verder, wordt vervolgt!

    Geplaatst door Avans Betonkanorace Team 2016 op donderdag 14 april 2016

    Meer artikelen over

             

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.