Punt magazine: de baarden van Avans

punt 7 - 2016 - maxRossig of bruin, netjes bijgehouden of woest. Baarden zijn in, òòk onder Avansstudenten. In het nieuwe magazine van Punt kan iedereen zich vergapen aan een greep uit de baarden van Avans.

Studenten tussen de bejaarden
In november plaatste Punt een oproep voor Avansstudenten die in een bejaardenhuis in Den Bosch wilden wonen. Meer dan 150 studenten toonden interesse en inmiddels wonen de eerste drie in De Hooghe Clock. In het nieuwe magazine lees je hoe het wonen tussen de bejaarden hen bevalt. ‘Een mevrouw vond ik in de kelder. Ze was de weg kwijt, dan breng ik haar even naar huis’, vertelt student Verpleegkunde Maud. Bij Wouter, student Advanced Business Creation, mogen de ‘buren’ altijd aanbellen, maar het kan zijn dat hij er niets is of even geen tijd heeft, zo heeft hij met ze afgesproken. ‘Op die manier blijft het luchtig en leuk.’

Engels op B2-niveau
Alle Avansstudenten moeten na vier jaar studie de Engelste taal minimaal op B2-niveau beheersen. Dat is een van de ambities die de hogeschool heeft richting 2020. ‘Net-afgestudeerden moeten zich kunnen redden op de werkvloer. Ze moeten Engels durven spreken tijdens een vergadering’, zegt Bart van Woerkom, docent Engels bij de Academie voor Ondernemerschap Marketing en Innovatie en programmamanager van het Avans Engels B2-programma. In het nieuwe magazine legt hij uit hoe Avansstudenten op dit niveau gaat krijgen en waarom dat zo belangrijk is.

Hongaarse chili

Hongaarse chili, voor veel Nederlanders zal het een onbekende smaakmaker zijn, maar de broers Gergely en Levente Pocs gaan daar verandering in brengen. Beiden studeren ze International Business and Management Studies in Breda en staan in hun vrije tijd op foodmarkten en evenementen. Met hulp van Starterslift willen ze Chilion groot maken op de Nederlandse markt. Binnenkort staan ze zelfs in de Markthal in Rotterdam. ‘Het contract is getekend, we moeten alleen nog te horen krijgen wanneer we aan de beurt zijn.’

In Punt 7 lees je verder over de acties die studenten Culturele en Maatschappelijke Vorming in Breda ondernemen om jong statushouders te helpen met het opbouwen van een sociaal netwerk in Breda. Rick Overhof, vierdejaarsstudent Business IT & Management, vertelt over zijn bijbaan als caretaker voor Alleewonen en Puntcolumnist Bram van der Heijde doet een boekje open over het studentenleven in Boedapest.

Het nieuwe magazine van Punt ligt overal in de bakken en is ook online te lezen: