‘Device is managed by avans.nl. Administrators can set policies and remotely wipe the device.’ Student aan de Hogeschool Utrecht Maarten verbaast zich over de instellingen van Avans: ‘Dit kan echt niet!’
Studenten ontvingen vanochtend een push-bericht om een app te installeren. Wie de voorwaarden accepteerde, kwam bedrogen uit. Via Google Apps eist Avans toegang tot de hele telefoon. Instellingen kunnen worden gewijzigd en de telefoon kan in theorie op afstand worden gewist. ‘Dit kwam na het instellen van de schoolmail’, vertelt Maarten, student Digitale Media en Communicatie die een screenshotje kreeg toegestuurd van een vriend. ‘Via Google Apps eist Avans toegang op van je hele telefoon.’
Verkeerd vinkje
De oorzaak ligt in een automatische update van Google, zo zegt Avans in een reactie. ‘Er stond een vinkje verkeerd’, aldus persvoorlichter Margot Custers. Volgens haar is het verkeerde vinkje geen fout van Avans. ‘Bij Avans is er niemand die dit heeft aangevinkt. De oorzaak is achterhaald en de instellingen zijn hersteld.’
‘We betreuren de verwarring’
Avans heeft zich geen toegang verschaft tot de telefoons van de studenten, aldus de voorlichter. ‘We betreuren het dat er verwarring en eventueel ongemak is ontstaan. ‘Studenten en medewerkers die de melding hebben ontvangen of de app hebben geïnstalleerd, kunnen deze verwijderen.’
Steve Jobs
Android heeft wel meer van dit soort stommiteiten en privacylekken. Blijf vooral ver uit de buurt van dit brakke besturingssyteem
Han
Avans kan nooit bij privé data? Bij deze wel dus!
Dienst ICT en Facilitaire dienst
Avans zal zich nooit toegang verschaffen tot privé-telefoons en kan nooit bij privé-data. Avans heeft de oorzaak van de melding achterhaald en heeft de instellingen hersteld.
Chris
Gelukkig heb ik een Samsung telefoon en kwam er netjes te staan 'Google service has stopped working' bij het aanklikken van het pushbericht. Altijd fijn zo'n bescherming!