Column: Avans open 24/24, 7/7, 365/365

columnist-michael-maxStuderen in het weekend, ik vond er iets van als student. Een noodzakelijk kwaad vlak voor mijn tentamens en deadlines. Van studeren doordeweeks vond ik overigens ook iets. De enige reden dat ik in het weekend wat deed, was namelijk omdat ik doordeweeks belangrijker dingen te doen had en mijn plancapaciteiten nogal te wensen overlieten. En dat nog steeds doen. Dat is precies de reden dat ik op zondag noodgedwongen tentamens nakijk of lessen voorbereid.

‘Studeren in het weekend, super!’

Maar waarom gaan studenten niet liever sporten, vakken vullen (zodat ik gewoon mijn boodschappen kan doen) of naar hun ouders om nog wat studiefinanciering los te peuteren? Hoe dan ook, laat ik uitgaan van de goede student, of van het goede in de student: studeren in het weekend, super! En gebruik je het slechts als smoes om niet naar je familie te moeten, evengoed super!

‘Een dicht Xplora, het is niet van deze tijd’
Het past ook in de 24 uursmaatschappij en bij ‘het nieuwe studeren’: videocolleges bekijken wanneer het jou uitkomt, om middernacht naar de supermarkt kunnen voor je drinken, en in het weekend voor (te) veel geld cateringvoer wegwerken op school. Een dicht Xplora, het is niet van deze tijd. En eigenlijk hoor ik maar één bezwaar vanuit het LIC: de kosten. Daar moet toch wat op te vinden zijn? Premium werkplekken tegen betaling, bijvoorbeeld: een tafel zonder afval van je voorganger, automatenkoffiebediening aan je tafel, snellere wifi en niet hoeven luisteren naar uiterst oninteressante gesprekken over dronken avonden in de kroeg.

Nog een optie: maak Xplora zelfvoorzienend. Team Integrale Veiligheid zorgt voor de goede sfeer, de afdeling Informatica regelt het internet, verpleegkundigen verzorgen studenten die studeren in het weekend niet meer aankunnen, de HBO-Rechtenstudenten doen iets met kleine lettertjes en de accountants werken eventuele financiële gaten geraffineerd weg.

Xplora 24/7 geopend, ik vind het een goed idee. Zolang de rest van het gebouw maar dicht blijft. Ik bereid mijn lessen namelijk nog altijd het liefst noodgedwongen voor op het terras.

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool.

darya

Dag Jan, de belangen van de studentengeleding van AMR liggen onder anderen bij het realiseren van openingstijden van Xplora in het weekend. Dus daar gaat verandering in komen!

2016-06-09 10:31:17

Wim

gaaf idee ik zie t wel zitten, ow en wij van milieu kunnen dan mooi het co2 gehalte omlaag brengen zo dat we beter presteren.

2016-06-08 17:31:17

Jan Jaap

Goed verhaal, lekker kort. Doen we niets mee

2016-06-08 16:36:40