Documentaire illegaal lyceum Wit-Rusland klaar

witrusland maxBijna een jaar was Jacklyn Cornelisse, masterstudent Fotografie bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in Breda, bezig met het editen van de beelden die ze vorig jaar in Wit-Rusland maakte van een illegaal lyceum. Het eindresultaat is nu eindelijk te zien.

In de documentaire gaat de kunststudent in Wit-Rusland op bezoek bij een lyceum dat weigert Russische propaganda te verkondingen aan haar scholieren. Voor het lyceum is de documentaire, die Mova Nanova (Vernieuwde Taal) gaat heten, een grote gok. Als de beelden in handen vallen van de verkeerde mensen, kunnen de medewerkers opgepakt worden.

Verwarrend
Jacklyn: ‘Ik vond het verwarrend dat ze zo open zijn en dat ik alles mocht filmen, terwijl de school illegaal is. Ik vroeg de directeur ernaar en hij vertelde me dat alle bekendheid inderdaad een gevaar voor het lyceum kan vormen, dat ze heel goed beseffen dat hun situatie ieder moment kan veranderen. Maar tegelijkertijd beschermen de interviews hen ook. Het feit dat ze publiciteit krijgen, zorgt er voor dat de overheid hen niet zomaar oppakt, omdat de media er dan op zullen duiken. Daar zit Wit-Rusland niet op te wachten.’

De Melkweg
Vanaf 30 juni is de documentaire Mova Nanova van Jacklyn, samen met het werk van de andere eindexamenkandidaten van de master Fotografie, in de Melkweg in Amsterdam te bekijken. Meer lezen over het lyceum? Punt interviewde de student al eerder over haar werk.

darya

Klinkt heel goed, ik ben nu ook nieuwsgierig geworden.

2016-06-16 10:14:25

Lotte Gerritse

@IV: Jacklyn gaat kijken of ze de documentaire aan andere festivals kan verkopen, maar ze weet nog niet welke dat gaan zijn!

2016-06-14 10:45:41

IV

Interessant! Gaat de documentaire nog ergens anders draaien dan de Melkweg?

2016-06-14 10:24:06