Naaktfoto’s als onderpand voor Chinese studielening

Foto: Flickr/Pro Juventute https://flic.kr/p/htTkfqLoansharks in China gebruiken naaktfoto’s van vrouwelijke studenten als onderpand voor een studielening. Dat meldt Folia op basis van een bericht uit de Southern Metropolis Daily. Als je je geleende geld niet terugbetaalt, dan gaan de foto’s online

Het gaat niet om de Chinese variant van DUO maar om online Chinese hypotheekverstrekkers. Die profiteren op dit moment van het strenge leenklimaat in China. Ze kunnen hoge rentepercentage rekenen en vragen om persoonlijke informatie als extra bewijs.

chinachantageleningLening aflossen met lening
Verschillende vrouwen vertellen in de Chinese krant hun verhaal. Een anonieme student vertelt dat ze eerst slechts vijfhonderd yuan had geleend, maar vervolgens steeds nieuwe leningen afsloot om de vorige te betalen. Haar schuld liep zo op naar 55.000 yuan en nu zegt de leningverstrekker haar naaktfoto’s online te plaatsen. Een andere geldschieter dreigt de naaktfoto’s van een meisje naar haar ouders te sturen, blijkt uit een screenshot dat in verschillende Chinese media is gepubliceerd. Ze kon de tienduizend yuan die ze had geleend voor een abortus niet terugbetalen.

‘Niet illegaal’
Een aantal vrouwen is naar de politie gestapt. Maar zolang de foto’s niet gepubliceerd worden is deze vorm van onderpand niet illegaal, zo stelt een advocaat in de Soutern Metropolis Daily.