Picknick in het kader van maatschappelijke betrokkenheid

PicknickASH-max

Eerstejaarsstudenten Cultureel Maatschappelijke Vorming in Den Bosch verzamelden zich woensdag op een kleedje in het Zuiderpark voor een ruilpicknick. Op het programma: lekker eten, wijn en discussies over diverse maatschappelijke thema’s.

De studenten proberen voor hun opleiding mensen bewust te maken van een kwestie die ze aan het hart gaat. Tijdens de picknick hebben de studenten het over geld, de beeldbuisgeneratie, vegetarisme en geweld bij amateurvoetbal.

Geldwolven
Initiatiefneemster van de picknick, Robin Govaart, wil mensen bewust maken van de invloed van geld. ‘Mijn onderwerp gaat over de geldwolven van de maatschappij. Mensen die winst maken ten koste van anderen. Met deze ruilpicknick wil ik laten zien dat je geen geld nodig hebt om het leuk te hebben.’ Alle genodigden is gevraagd om op ruilbasis een bijdrage te leveren. De een heeft veganistische koekjes gebakken, de ander voorziet de dag van muziek en wijn.

PicknickASHb-max

Discussie
Te midden van de picknick-kleedjes staat de ‘Hakuna Matatta-pot’. Daarin zitten diverse stellingen over kwesties van de studenten waarmee ze de discussie op gang willen brengen.

Buiten spelen
Student Gitte Broekmeulen vertelt over de beeldbuisgeneratie. ‘Ik heb onderzoek gedaan naar het opvoeden van kinderen met een iPad. Dat blijkt helemaal niet goed te zijn.’ Ze nodigde kinderen en hun moeders uit bij de picknick om ze het plezier van buitenspelen te laten ervaren. De picknick duurt nog tot in de late uurtjes. Robin: ‘We zijn tevreden als mensen hier met een goed gevoel weer weggaan.’

Bram Breuer

Kijk, dat is nog eens een mooi initiatief om met elkaar samen te zijn en elkaar te ontmoeten. :) <3