Pokémon GO spelers op Avansterrein mag niet leiden tot overlast

pokemonAvans-350Het nieuwe mobiele spel Pokémon GO is een wereldwijde hit, maar spelers worden in hun zoektocht naar Pokémon, items en gevechten ook naar privéterrein van Avans gestuurd. De hogeschool voorziet nog geen problemen.

In Pokémon GO moeten spelers de straat op om Pokémon te vangen, Pokéballs te vinden en te vechten met hun digitale beestjes in speciale gyms. Ook op Avansterrein liggen een aantal bijzondere locaties die honderden spelers zullen trekken. Zo ligt er naast de ingang van het gebouw aan de Hogeschoollaan een gym. Spelers moeten hier fysiek naartoe om te trainen en te vechten.

Zonder overlast, geen probleem
Avans was er niet van op de hoogte dat het terrein is omgedoopt tot Pokégym, aldus persvoorlichter Serge Mouthaan. ‘Zolang het niet leidt tot problemen, overlast of ongewenste situaties, zien wij het niet als niet als een probleem.’

Waarschuwing op Facebook
Het spel heeft de locaties niet random gekozen, maar kiest bepaalde monumenten in de stad om deze als Pokégym of Pokéspot dienst te laten doen. Een politiebureau in Australië zag opeens wel erg veel mensen binnenlopen die op zoek waren naar Pokéballs. Ze plaatsen een waarschuwing op Facebook met de vraag of mensen niet meer naar binnen wilden komen.

Honderden mensen in het weekend
Hoewel spelers bij Avans niet naar binnen hoeven, zullen de punten in de tuin van Den Bosch en Breda wel veel spelers trekken. Ook mensen die niet op Avans studeren of werken zullen misschien na sluitingstijd over het hek klimmen. Mouthaan: ‘Voor studenten is het wel lachen natuurlijk, maar als in het weekend honderden mensen het terrein opgaan, is dat natuurlijk niet de bedoeling.’